Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur skapa omodererat forum

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-14, 02:44 #1
bassamsafar bassamsafar är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2007
Nykomling

Hej,

ber om ursäkt nu på förhand då detta kanske redan diskuterats här på WN. Fann dock ingenting när jag sökte på ämnet.

Undrar lite vad man har för möjligheter om man vill skapa en omoderarat forum. Har förstått att flashback.info har sin server i England --> slipper både moderera och olika svenska begränsningar till yttrandefrihet. Finns det andra alternativ jag kan utnyttja?

Är enbart intresserad av lagliga möjligheter.
bassamsafar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-14, 04:59 #2
gsocs avatar
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
gsocs avatar

Reg.datum: Jun 2007
Angående att flashback helt slipper moderera är helt fel, dom flyttade dit på grund av lite slappare regler, men dom måste ändå följa svensk lagstiftning.

Flytta offshore är väll det enda? Så länge du inte tänkt ha något olagligt så är det ju bara ta någon host som är utanför sverige för att få lite slappare kontroll, men om du någonsin bryter mot lagen så hjälper det inte heller...

I panama:
www.hosting.com.pa
www.hostingpanama.com

Costa Rica:
www.hostarica.com

Andra:
www.offshorehosting.com
shinjiru.com

Men som sagt, pysslar du med olagligheter så hjälper inte ens detta.
gsoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-14, 08:44 #3
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
De lagar du ska rätta dig efter är de som gäller där du är boende, inte där din sida är boende

Skillnad blir det om ett företag äger sidan och företaget är registrerat och "verksamt" utomlands, eller om du är skriven (boende) utomlands

Sen, varför skulle man vilja skapa ett forum där folk kan skriva vad dom vill hur som helst? Svenska grundlagar tycker jag borde vara tillräckligt med frihet ändå? (vad är våra begränsningar i yttrandefrihet?)
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-14, 09:54 #4
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Ett helt fritt forum är ju som sagt lite tveksamt vad gälelr nyttan. Man vill ju alltid komma åt länkspammare osv.

En intressant twist är väl hur man kan ha en självmodererande forum... Typ; om tillräckligt många ogillar ett inlägg så försvinner det.

Fast nu var det ju tyvärr inte det som inläget handladeom... :blink:
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-14, 20:43 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag tror snarare bassamsafar vill slippa ansvara för sådant som han själv inte skrivit.

Jag har själv funderat på att starta ett forum. Jag vet att jag kan få igång forumet relativt enkelt genom att driva trafik från andra välbesökta sidor som jag redan äger. Jag drar mig dock för att starta ett större forum. Mycket på grund av att jag vet hur mycket skit folk producerar om man ger dem lite frihet. Som forumägare kan man omöjligt veta om personer som postar bilder eller filmer har rättigheterna till dessa. Om någon postar uppgifter som strider mot PUL eller smutskastar en tredje person, så kan man även råka illa ut ifall man missar att moderera ett sådant inlägg.

WN´s ägare kan inte ens veta om jag har rättigheterna till den här texten. Jag kanske har för vana att kopiera sådant som andra skriver rakt av bara... Vem vet?

I vilket fall så tycker jag att personen som lägger upp material borde vara den som ansvarar för det. Inte forumägaren. Någon som vet exakt vad forumägaren har för ansvar? Personligen skulle jag vilja se på ett forum som en anslagstavla. Går jag till ICA och sätter upp en affisch på deras fasad (som jag inte har rättigheterna till), så är det inte ICA som får problem. Men utan att ha fördjupat mig i lagtexter, så känns det som att forumägare har ett betydligt större ansvar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-15, 00:25 #6
Nykomling

Nykomling

Hej,

anledningen till varför jag vill ha det omodererat är inte att för att slippa ta ansvar. Vill bara inte behöva kontrollera i förväg vad människor skriver innan det postas till forumet, dessutom vill jag bara kunna lägga ner tid i omgångar på forumet.

Vill starta ett forum för offentlighetspricnipen och hjälpa andra att ta del av handlingsfriheten.

Tänkte jag skulle starta forumet i samband med en annan sida jag snart kommer publicera inom samma område, men då den sidan har utgivningsbevis blir jag tvungen att läsa varje inlägg innan publicering. Därför attraherade flashbacks lösning mig där man har ett liknande domännamn för forumdelen.

Tack för länkarna till offshorehosting. Ska studera dessa noggrannt nu.

Tack också för informationen om vilken jurisdiction som gäller. Där lärde jag mig något nytt. Detta måste ju betyda att varken jag eller mitt svenska aktiebolag kan starta en offshorelösning om jag tolkar dig rätt??

Självmodererat forum är intressant!

Tack återigen för alla svar!
bassamsafar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-15, 03:06 #7
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Hej,
för forum i Sverige gäller bl.a. Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor, i paragraf ett ser vi när lagen är tillämplig. (Lagen tillämpas på ägaren till forum.) I paragraf fem, skydlighet att ta bort vissa meddelanden, stycke två går det bl.a. att läsa när meddelande ska tas bort, om:

Citat:
"det är uppenbart att användaren har gjort intrång i upphovsrätt eller i rättighet som skyddas genom föreskrift i 5 kap. lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk genom att sända in meddelandet."
Lagen går att läsa på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM . Vore roligt att veta hur det tillämpas praktiskt. När blir saker och ting uppenbara, hur mycket ansvar går att lägga över på den enskilde användaren etc...
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 09:48 #8
pelrik pelrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
pelrik pelrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
kan man inte lösa det hela genom att tvinga nya medlemmar att godkänna villkor där du/ni avsäger sig ansvar för meddelanden som innehåller ditten eller datten osv? Är väl rätt vanligt, fast blir ju problematiskt om man vill att oreggade personer ska kunna vara med i diskutionen också. Kanske kan vara en kryssruta för varje meddelande då....
pelrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 10:16 #9
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Har aldrig hört att det ska vara något problem med att låta folk skriva vad dom vill bara man agerar tämligen snabbt och rensar sådant som är olagligt om det anmäls...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 10:23 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Grundtanken med BBS-lagen är att användarna själva är ansvariga för det de skriver. Om du upptäcker något eller om något rapporteras, måste du själv agera dock.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017