FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har tänkt att sätta en väggdosa på mitt kontor hemma med dubbla RJ45 kontakter. Jag har beställt dosor med dubbla uttag, men inte fått dem än. Hur gör jag för att använda 1 st cat5e kabel till bägge uttagen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Finns 4st par i en Cat5e, 100Mbit nätverk använder endast 2st par varav du kan koppla 2par till ena kontakten och 2par till andra (vilka kvittar bara du gör samma på båda sidor, du hittar dock korrekt kopplingsschema på typ kjell.com) utan några förluster.
Vill du köra gigabitnätverk så behöver du alla ledarna och därför också dra två kablar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack, men är det en plint till varje uttag, eller endast en plint och den plinten delar trådarna till bägge uttagen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En plint till varje uttag, inte säkert där finns utrymme för dig att kunna koppla till båda från en kabel (skala inte mer än 12-14mm högst för att undvika problem).
Lycka till =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, tack för hjälpen!!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ett annat alternativ är att du fullkopplar uttagen i båda ändar och pluggar den oanslutna i ditt dubbeluttag. Sen använder du en sorts splitter som gör exakt det du vill i båda ändar. Splitter: http://www.kjell.com/?item=38830 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, tack, får fundera lite då...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Såg nu att jag råkat placera inlägget fel, skulle nog varit i offtopic... Sorry!!!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|