FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Usability news |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tackar och bockar för den länken (mer sådant på WN tack!).
Nu fick jag inte lära mig något nytt här, men det är ändå skönt att få vissa antaganden bekräftade. Det är inte många småföretagare på nätet som har tillgång till riktiga undersökningar när de designar och bygger sina e-butiker. Därför blir det många gissningar och antaganden. Ofta räcker det, men det är samtidigt kul att få läsa en vetenskaplig studie som bekräftar det man tidigare provat och gissat sig fram till. Punkt två i artikeln ställer jag mig dock lite frågande till. Jag tycker det blir mycket mer tydligt om det står ”Köp” på knappen, än om det står ”Lägg i varukorgen”. Båda delarna kan egentligen missuppfattas av en mycket ovan besökare. Frågan är vad som är brukligt i Sverige. ”Köp” eller ”Lägg i varukorgen”. Jag såg att netonnet.se har en knapp med ”Köp”. Kunde man hitta lite statistik på vilka som är de största e-butikerna i Sverige, så skulle man ju lätt kunna räkna ut vad folk är vana att se i en klassisk shop. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag drar mig för att använda "Köp" på knapparna just pga "köptvånget". Genom att ha "Lägg i varukorg" tror jag att kunder lägger mer saker i varukorgen av rent intresse. Sen skall man kämpa för att de skall slinka igenom kassan så fort som möjligt, där man använder så mycket "Call to action" som möjligt.
Sen även om alla stora stora sidor som cdon och netonnet har funnits länge och använder det, betyder inte att det är rätt. De gör många fundementala fel om man ser på statistik och studier. De har tydligen inte hängt med i utvecklingen och omarbetat sitt system löpande. Troligtvis pga kostnaden. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|