FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Låt oss säga att du äger ett AB som köper ett hus, som sedan hyr ut till dig.
Får man göra så? Hur hög måste hyran vara? Och vad finns det för andra regler? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tror det finns en hel drös med regler och bestämmelser kring detta.
Sen antar jag att om du köper ett hus med ditt bolag, måste bolaget's "arbetsområde" motivera köpet för huset. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ja, det går att göra men du måste betala en marknadsmässig hyra. Det blir förmodligen rätt dyrt.
Men sen kanske du bara hyr en liten del av huset för privat bruk och behöver större delen till företaget?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det blir ju inte dyrare att betala hyra till sitt bolag än att bekosta huset privat, någontans måste man ju bo.
Man kan också bo med bostadssförmån vilket ju blir ännu billigare. -dessutom ehöver inte bolaget ändra någon verksamhetsinriktning då eftersom man inte kommer att beriva någon verksamhet med huset då ingen hyra tas ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Blir det billigare? Det ser inte så ut enligt de kalkyler jag sett. Men prata med revisorn och se vad han säger
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag kom att tänka på detta.......
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?...?Artikel=970128 Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Låter smart, dessutom går den marknadsmässiga hyran tillbaka till företaget man äger och kan då ge sig själv en högre lön. Nackdelen är att man som privatperson kan bli väldigt sårbar om det går dåligt för företaget eller om man planerar att sälja bolaget.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Du behöver inte ett AB, ek för fungerar också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tror att du kanske tänker lite fel. Om du ska köpa ett hus bara för att sänka hyran till en så låg nivå som möjligt så att du sparar åengar (vilket jag antar att det handlar om i det här fallet?) så måste du tänka på alternativkostnaden. Dvs. du kommer gå miste om all potentiell inkomst du skulle fått in genom att hyra ut huset till hyresgäster som skulle betalt mer än du tänker betala dig själv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Inte om du äger bolaget själv. Då blir det fåmansregler och de är inte kul. Om det är ett bolag där du inte omfattas av fåmansreglerna är det istället en mycket bra affär. Speciellt i och med att renovering av huset är avdragsgill för företaget utan att hyran behöver höjas.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|