FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har tittat på Forum / message boards utan mySQL, men jag undrar om det är säkert?
Ofta sparas allt i .txt eller html vilket låter lite sisådär.. Anledningen är för att jag inte kan ngt om SQL, har försökt mig på det men gett upp helt! Erfarenhet ngn, bra som dåliga? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Du behöver inte kunna något om mysql för att installera och köra ett forum. Om du skulle behöva göra en massa ändringar så kan du lära dig, men köp nån bok i ämnet först.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad du än gör, kör inte ett forum baserat på textfiler istället för en riktig databas.
Har du ett webhotellskonto får du oftast med en MySQL databas, det enda du behöver "lära dig" är att skriva in databasens host, login och lösen sen brukar foruminstallationen skapa databasen åt dig, du behöver altså själv inte pilla med MySQL för att driva ett forum. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Uhm, Jag hakade på aleborgs erbjudande nu i dagarna, tyvärr har dom ingen DB färdig, bara möjlighet att ladda upp en egen vad jag sett och förstått. installation av ett forum skulle jag inte ha så svårt för, då det finns massa tutorials som beskrivit det bra. Bara databasen jag inte kan skapa, både brist på kunskap och en arg PC som vägrar få det att fungera. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Hade vart guld om det fanns en sajt som man kunde ladda ner en DB på just för phpbb och punBB forum.. typ alla uppgifter inlagda som behövs för att få det att fungera.
det är många som har problem med just den biten har jag sett, världen över. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Rätta mig om jag har fel, men räcker det inte att du skapar själva mysqldatabasen i Aleborgs webgränssnitt? (Gissar att det går genom deras gränssnitt, är inte kund själv men det är ju standard).
Sen skapar väl tex phpbb alla tabeller och saker i databasen som du behöver vid själva installationen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
ska testa mig fram och se om jag får det att fungera ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Men buu vad dålig jag är.. fanns ju visst "skapa databas" hos dom..
Ursäkta att jag är så snurrig hehe ^^ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det går utmärkt att sätta upp t.ex. punbb hos aleborg.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|