Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skicka faktura till bolag i usa

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-10, 23:44 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
Mycket flitig postare
totoos avatar

Hej alla

Jag tycker mig ha sett flera trådar i stil med denna, men efter flera sökningar hittar jag inte det jag söker.

Iaf, vi ska eventuellt göra ett jobb till ett bolag i USA och jag undrar om det är några konstigheter jämfört med att skicka till svenskt bolag. Jag förutsätter att vi ska betala moms som vanligt etc? Just nu gissar jag på att det lurigaste är att ta fram en sån där internationell bankkontokod som man ska ge ut. Men det kan man väl få på plusgirots hemsida någonstans antar jag.

Någon som har erfarenheter kring detta och kan dela med sig av eventuella erfarenheter?

Tack / Tobbe
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-11, 00:06 #2
yellows avatar
yellow yellow är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Medlem
yellows avatar

Nja, inte ska ni väl betala in moms? Det är ju en tjänst som säljs till ett land utanför EU. IBAN / Swift koder kan ni få från er bank. Faktum är att det för många banker står specificerat på kontoutdrag osv.
yellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-11, 00:25 #3
seo-sweden seo-sweden är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Medlem

Ingen moms.
seo-sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-11, 00:41 #4
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Okej, tack för det.

Är det några andra konstigheter man behöver känna till?
Oläst 2007-07-11, 17:07 #5
yellows avatar
Medlem

Medlem
yellows avatar

Njaa, det kan vara några extra rutor att fylla i på er deklaration, jag kommer inte riktigt ihåg hur det var upplagt. Annars är det inte så mycket att tänka på. Du bör kanske ringa skatteverket och kontrollera dock, jag är långt ifrån säker på detta.

Tänk på att ha ett bra avtal däremot, amerikanska bolag är väldigt duktiga på att använda stämningar av olika slag när de inte är nöjda... er företagsförsäkring kan också behöva ses över.
yellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-11, 17:19 #6
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Ingen moms för tjänster men om någon fysisk vara är inblandad så blir det väl moms!?
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-13, 08:32 #7
aerosoles avatar
aerosole aerosole är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Nykomling
aerosoles avatar

Har arbetat med företag i usa i ett flertal år. Hade diskussioner med min revisor kring detta då jag körde igång.

Som några nämnt stämmer det att moms inte är inblandat i den situationen. Sen behövs egentligen ingen faktura som du skickar till kund utan den skapar du så gott som endast för din egen bokföring. Det du behöver är ett ordentligt avtal där du specificerar jobbet samt kostnaden och hur betalning skall ske. IBAN/Swift koder får du från din bank.

Har aldrig råkat ut för någon stämning men det är nog lika bra att du kollar din försäkring etc. Dock måste jag trycka på att avtalet är mycket viktigt och att vissa regler skiljer sig från hur det ser ut i sverige. Sen är lagarna lite olika i olika stater i usa så det behöver du också titta på.

Nu talar jag av egna erfarenheter och din situation kan vara annorlunda än min men själv har det aldrig varit några problem, det har rullat på smärtfritt.

Ett tips är också att införskaffa boken Business and Legal Forms for Graphic Designers av Crawford & Doman Brock. Den innehåller det mesta du behöver samt mallar på avtal. Finns att köpa på Amazon.

Lycka till!
aerosole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-14, 03:32 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by design.se@Jul 11 2007, 17:19
Ingen moms för tjänster men om någon fysisk vara är inblandad så blir det väl moms!?
Nej. Aldrig moms på export (d v s utanför EU).
seo-sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-14, 19:05 #9
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Tack tack och ett extra tack till aerosole.

Jobbet ska göras åt en skola, och det är en webbsida, så det är inget fysiskt inblandat. Jag är inte rädd att de försöker blåsa mig, men de är ju amerikaner, så man vet aldrig hur stämd man kan bli. Jag glömde tillfälligt av hur sjuka de kan vara ibland.

Jag har faktiskt ingen företagsförsäkring just nu - det kanske är dags att skaffa en... Det kostar väl inte så mycket antar jag (men jag är snål just nu).

Hmm... Men det går väl att skriva ett avtal där jag avsäger mig allt ansvar för allt rörande siten efter det att den levererats och godkänts, typ.

aerosole, du sa att ingen faktura behövs egentligen... Hur gör de i deras bokföring då? De vill väl ha något av mig som bevis i sin tur? Eller är det lekstuga med sånt i USA? Isf kan jag ju lika gärna göra jobbet privat åt dem?
Oläst 2007-07-15, 20:31 #10
aerosoles avatar
Nykomling

Nykomling
aerosoles avatar

Tror nog att du kan klara dig utan företagsförsäkring om du har ett bra avtal. Dock kan du nog för att vara säker att allt blir rätt behöva ta lite hjälp av jurist.

Exakt hur processen går till på deras part vet jag inte men i de flesta fall skapar de en Purchase Order som hos dem fungerar som en faktura.

Jag tror att du säkerligen kan vara ganska rättfram med dem och fråga hur de vill att det skall fungera. Ärlighet kommer man långt med
aerosole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017