Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Aktiebolag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-02, 14:55 #1
tino tino är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Medlem

Jag har några funderingar kring Aktiebolag.

1. När man skaffar ett AB måste man lägga 100kkr i insats (aktiekapital). Kommer dessa ligga på ett separat konto för all framtid eller att ligga med övriga inkomster som bolaget genererar?
2. Får tillgångarna i företaget aldrig understiga 100kkr eller gäller det endast vid bokslutet?
3. Får man någonsin tillbaka insatsen om t.ex. man har inventarier eller dylikt för 100kkr i framtiden? Om man får tillbaka dom: Får man tillbaka dom skattat och klart eller måste man skatta för dom igen?
4. När bolaget gör vinst betalar man 28% skatt ? Läggs dessa "företagsskattade" pengar till aktiekapitalet?
5. Utdelnigsskatten är på 30%? Man kan dela ut pengar till aktieägarna från aktiekapitalet?

Tack på förhand!
tino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-02, 15:33 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Jag kan ge lite förenklade svar på en del av frågorna.

1. Nej, det normala är att man använder dessa för t.ex. inköp av varulager.
2. Om tillgångarna understiger 50kkr (och inte beräknas stiga inom den närmaste tiden) måste en sk. kontrollbalansräkning upprättas och efter det har man 8 månader på sig att få tillbaka 100kkr i "kassan"
3. Du menar ta ut insatsen? Ja om du avvecklar företaget. Annars är det väl aktieutdelning du vill göra.
4. Skatteplanering är väl det intressanta antar jag och då ska du prata med din revisor. Blanda inte ihop aktiekapital med företagets tillgångar. Företagets tillgångar ska minst vara lika med aktiekapitalet. Aktiekapitalet är det värde som de samlade aktierna har enl. bolagsregistreringen, i det här fallet 100kkr.

Med reservation för taskigt minne. Revisorer är bra att ha i släkten så man slipper kunna allt själv.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-02, 21:38 #3
davidj davidj är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2006
davidj davidj är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2006
Kan rekommendera att du pratar med en revisor om du är seriös om att skaffa AB. Dom ska kunna ge dig ännu bättre svar, och du behöver en till ditt AB.

Ska försöka besvara dina frågor så bra jag förstår området.

1) Ditt bolag måste alltid ha minst 100k i eget kapital, vilket är alla tillgångar minus alla skulder. Så du kan t.ex. ha 100k på bolagets konto eller 100k i olika tillgångar (anläggningar, maskiner, varulager, värdepapper etc) eller någon blandning därimellan. Själv har det på ett konto, men lägger över en del i aktier och fonder nu för att få bättre ränta.

2) Tillgångarna får tillfälligt understiga 100K men går du under 50K (halva aktiekapitalet) måste du ev. skjuta till pengar inom en viss period. Förfarandet kallas kontrollbalansräkning, googla på detta. Det är alltså inte bara vid bokslutet.

3) Löser du upp bolaget får du tillbaka allt eget kapital. Insatt aktiekapital får du tillbaka skattefritt. Så länge bolaget finns måste du dock binda upp minst 100k i det, se fråga 1) och 2). Så har du 100k i andra tillgångar kan du ju ta ut ev. överskott.

4) Bolagets vinst beskattas med bolagsskatt, 28%, stämmer.

5) Från beskattade vinster kan du dela ut pengar till dig själv. Hur mycket utdelning du kan ta ut och vad du betalar i skatt beror på ägarsitsen mm i bolaget. Det finns något som heter fåmansbolag / 3:12-bolag, som de flesta privata "småbolag" räknas till. Du får då bara ta ut väldigt lite utdelning, men betalar å andra sidan bara 20% skatt på den. Allt annat anses vara lön.
davidj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-03, 00:06 #4
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tino
Jag har några funderingar kring Aktiebolag.
1. När man skaffar ett AB måste man lägga 100kkr i insats (aktiekapital). Kommer dessa ligga på ett separat konto för all framtid eller att ligga med övriga inkomster som bolaget genererar?

Du har fått rätt svar av Westman. Det är ju faktiskt inte ens säkert att de 100.000 i AK är pengar från början ens utan kan lika gärna bestå av inventarier, maskiner, lager eller något annat bolaget har nytta av.

Citat:
Originally posted by -tino@Jul 2 2007, 14:55

2. Får tillgångarna i företaget aldrig understiga 100kkr eller gäller det endast vid bokslutet?
Westman har rätt igen i sak men ändå inte riktigt. Det är så att det egna kapitalet aldrig få understiga mer än halva aktiekapitalet. Om bolaget skulle vara statiskt från begynnelsen så innebär det att när hälften av tillgångarna är förbrukade så är också halva det egna kapitalet förbrukat. Om jag i det läget köper en maskin för 200.000 men finansierar den till 100% med ett lån så har jag tillgångar på 250.000 men fortfarande har inget skett som påverkat det egna kapitalet så fortfarande har jag en skyldighet att upprätta kontrollbalansräkningen.
Sedan är det inget absolut krav att tillskjuta pengar för att återställa kapitalet även om kontrollbalansräkningen visar ett förbrukat kapital. Det är bolagstämmans ansvar att bestämma om bolaget ska drivas vidare ändå men då under fullt personligt ansvar från styrelsen.

Citat:

3. Får man någonsin tillbaka insatsen om t.ex. man har inventarier eller dylikt för 100kkr i framtiden? Om man får tillbaka dom: Får man tillbaka dom skattat och klart eller måste man skatta för dom igen?
Om du bestämmer dig för att likvidera bolaget så får du ut de likvida medel som bolaget har. Nu är likvidation inte något man genomför själv utan den processen sköts av en likvidator vars uppgift det är att avveckla bolaget, sälja tillgångarna, betala skulderna inkl sitt eget arvode. De pengar som sedan blir över får du tillbaka. Det kan alltså bli både mer eller mindre än dina satsade 100.000.

Citat:
4. När bolaget gör vinst betalar man 28% skatt ? Läggs dessa företagsskattade pengar till aktiekapitalet?
De 72% av vinsten som är kvar efter skatt hamnar som bolagets egna kapital under posten balanserade vinster inte som aktiekapital.
Aktiekapitalet är det kapital som ägarna vid starten har satsat i bolaget, resterande delar av bolagets egna kapital är sådant som bolaget själv genererat och kan använda så som det vill ex att investera med eller att dela ut till sina ägare.

Citat:
Ursprungligen postat av tino
5. Utdelnigsskatten är på 30%? Man kan dela ut pengar till aktieägarna från aktiekapitalet?
Här har davidj rätt svar, förutom just det att det är en väldigt liten del som beskattas med 20%. I år var den utdelningen minimum 89.000 kr och personligen ser jag inte den summan som väldigt liten. Dessutom gör du ingen utdelning i år utan väntar till nästa år så är summan då 89000*2 till 20% skatt.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-03, 08:10 #5
Westmans avatar

Westmans avatar

Ja mina svar var förenklade som sagt. Med tillgångar så menade jag efter att skulderna var dragna men om man inte förstår det så ska man nog överlåta allt till revisorn.
Oläst 2007-07-03, 09:33 #6
Medlem

Medlem

Tack så mycket för era förklaringar!
tino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-30, 19:42 #7
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar

Reg.datum: Dec 2006
Jag hakar på den här tråden då jag ändå tänkt starta en tråd med samma sorts rubrik.

6.)
När man driver ett AB är det obligatoriskt med att anlita en person (bokförare?) som löpande bokför dina transaktioner varje dag/vecka/månad?

7.)
Vilka tidsperioder utgör ett helt arbetsår? För skatteverket räknar efter ett visst sätt va?
Låt oss säga att jag har förberett med alla nödvändiga pappersarbeten under vintern och beslutar mig för att lossa AB seglen den 1 Januari. Vid vilket datum är arbetsåret slut då alla skatter, deklarationer, årsredovisningar, bokföringar, osv. måste vara inne för ett specifikt arbetsår?

8.)
När man driver ett AB då måste man räkna med en obligatorisk återkommande fast kostnad varje år va (revisorn) fastän man inte tjänar några pengar under ett viss år?
Hur mycket kostar en sån nisse?
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-30, 21:26 #8
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
I denna tråd diskuterades det kostnader för revisor bla.
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...hl=revisor&s=wn
Oläst 2007-08-30, 22:01 #9
Westmans avatar

Westmans avatar

6. Nej men du måste ha en godkänd revisor
7. Det vanligaste, och enklaste, är att använda kalenderår som räkenskapsår. När du startar bolaget har ingen betydelse för bolagets egentliga räkenskapsår.
Citat:
Som räkenskapsperiod får aktiebolag använda kalenderår och brutet räkenskapsår. Ett brutet räkenskapsår kan avslutas den 30 april, 30 juni eller 31 augusti. Om du påbörjar din verksamhet efter den 1 juli kan du välja att ha förlängt första räkenskapsår för att slippa redovisa endast några månader. Har du valt kalenderår innebär det till exempel att om du påbörjar din verksamhet 1 oktober kan du förlänga första räkenskapsåret till 15 månader.
Källa: Nutek
Oläst 2007-08-30, 23:21 #10
Medlem

Medlem

Revisorerna uppskattar oftast de brutna åren eftersom arbetsbelastningen är extremt hög under våren med de bolag som har kalenderår. Har man mer än 10 anställda så brukar jag rekomendera kalenderår, annars ett brutet räkenskapsår. Detta för att del förenkla granskningen av bokslutet då all info om peronalen (löner, skatter, Fora, pensionsförsäkringar mm) då sammanfaller i bokföringen med de skrivna kontrolluppgifterna och lönerapporterna.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017