FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har läst en del om prototype och har tänkt mig att försöka bygga någonting användbart med Ajax och JSON (php på serversidan).
Men det första jag fastnade på var hur designen skall se ut. Låt oss säga att man har en vanlig databastabell där man vill kunna lägga till/ta bort/ändra data, men via javascript. Ganska basic saker helt enkelt. Men hur designar man ett sådant formulär så att det passar bra med Ajax-tekniken? Eftersom detta är ganska basic saker som man gör med data så tänker jag mig att det säkert redan finns någon som har gjort gränssnitt som passar bra med ajax (prototype). Är det någon som känner till något sådant? Min tanke är att designen bör se ut någonting sådant här: [ sökruta ] [sök-knapp] [tabell med resultat, varje rad motsvarar en rad i tabellen] [ny-knapp] När man klickar på en rad i tabellen så blir den editerbar. Varje rad har en [spara-knapp]. Klickar man på [ny-knapp] dyker det upp en ny tom rad i tabellen som är editerbar. Jag tänker mig att själva sökrutan är kopplad med ajax så att den uppdaterar tabellen. Spara-knappen bör också vara kopplad med ajax så att den uppdaterar raden (eller skapar ny om raden tidigare var tom). Är tacksam för alla tips jag kan få... |
|||
![]() |
![]() |
|
|