FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
jag vet inte om jag har hamnat på rätt forum men jag försöker ändå. Mitt problem är att jag skulle vilja ha tillgång till min server på min arbetsplats för mig och mina kolleger. Vi har bredbandsuppkoppling med en bredbandsrouter, efter det sitter det en vanlig kabelrouter, ifrån denna går det en sladd till en hub som fördelar vidare till en server. Denna har ip-adressen 192.168.1.17.
Jag har win server 2003 på servern samt att jag har G6 ftp server installerat. Hur jag än gör så kan jag inte komma åt min server utifrån. Är det någon som vet hur man gör? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
det går inte bakom en hub..
du behöver rikta portarna via nätverket för att routrar etc ska veta vilken dator som ska ha paketen (datan), en hub fixar inte det det bästa vore att ha er server så nära uttaget i väggen som möjligt (dvs på router nummer 1) och då rikta portarna i den routern till er ftp-server (port 21 oftast) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
OK, då vet jag. tack för svaret. Får försöka jobba med detta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är rätt stor skillnad på en hub och router, en hub blockerar inga portar, den ska inte påverka anslutningen mot din FTP server. Det är routern som ni måste eventuellt måste öppna upp portar i.
Har du provat att ansluta med passivt läge i din FTP klient? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Får du dock problem att öppna diverse portar så kan du istället sätta upp en VPN tunnel för dina kompisar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag utgår från att din FTP-server fungerar lokalt dvs att du kan använda FTP när din klient kopplas in på samma hub som servern.
Logga in på din kabelrouter. Beroende på vilken router du har men oftast så har du två möjligheter. 1, Under DMZ så skriver du in 192.168.1.17. Nu har du öppnat upp hela servern mot Internet. Inte bara FTP utan alla portar. När någon skriver in ditt publika IP (Det routern har på utsidan) i tex en FTP-klient så kommer routern skicka informationen vidare till din server. 2, Du kan också i routern hitta något som kallas "Port Forwarding" (Finns olika namn) och tala om att anrop på just port 21 ska gå vidare mot 192.168.1.17. Nu kommer routern att stoppa alla anrop förutom de som görs mot port 21 (FTP). Sen kan du öka säkerheten genom att använda VPN. Där får du bestämma om VPN-anslutningen ska hantera av servern eller routern (om den klarar det vill säga) Tänk på att om ditt publika IP är dynamiskt så kommer det förmodligen bytas då och då. Då kan du använda dynamisk DNS tex så erbjuder tzo.com den tjänsten. Lycka till och berätta hur det går |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
http://portforward.com/
Där bör du hitta din modell och hur konfigurationen går till. |
||