FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Eftersom denna avdelning faktiskt verkar givande så kan jag köra er som filter på allt jag publicerar?
![]() Skämt åsido, men säg gärna vad ni tycker om min senaste artikel som jag höftade ihop under kvällen: Jag varnar för att det är verkligen en nybörjarartikel. Jag skrev den i samband med att jag hjälpte en kille som aldrig hade rört XML förr. http://www.deserveit.se/artikel/webbutveck...0-xml-grundkurs Kritik tas gärna på allt från hur bra rubrikerna är till om informationen kommer i en logisk ordning till om den är rolig eller tråkig etc. Andra artiklar kan gärna också kritiseras för den delen. Stavfel finns säkert och även faktafel kan säkert förekomma, man vet aldrig. Tack / Tobbe |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Okej, då vet jag att det inte är någon idé att be om feedback på artiklar.
![]() 20+ pers har klickat på länken men ingen har sagt ett ord. Det är väl för tråkigt att sitta och läsa saker man redan kan antar jag (de flesta här kan nog xml i sömnen). Nästan alla mina artiklar kommer vara riktade mot totala nybörjare, så fler artiklar med denna svårighetsgrad kommer absolut att dyka upp. Nu ska jag skriva en annan artikel, till ett annat ställe. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En anledning till att folk inte svarar kan ju vara att de helt enkelt inte har tid att läsa långa artiklar, men här följer i alla fall några småkommentarer efter att ha skummat delar av artikeln:
- XML bör inte jämföras med MS Word eller MS Excel, då dessa utgör applikationer. Möjligtvis Word-dokument eller Excel-dokument. Även den senare jämförelsen är lite haltande så till vida att Word-dokument inte precis är hierarkiskt uppbyggda i allmänhet. (Om inte använder rubriksystem duktigt.) - Att lagra kundregister i XML verkar väl inte direkt det mest klockrena användningsområdet, då dess ofta är typexempel på rent linjär data. - Du verkar inte över huvud taget ta upp det faktum att element kan innehålla värden. Dvs. <foo>sträng</foo>
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
oj, helt sant att det inte ska jämföras med APPLIKATIONERNA word och excel, slarvigt tänkt av mig! - Jag menade naturligtvis doc och xls-formaten.
Det jag försökte säga med wordgrejen var inte det hierarkiska, utan själva dokumentformen... Alltså inte en massa celler som excel har - men tack, då vet jag att jag behöver beskriva det på ett bättre sätt. Nä... några värden satte jag inte nej... lol.. jag hade glömt ett par viktiga saker när jag publicerade den, det där var en tredje viktig grej jag missade. Perfekt, stort tack till dig Per! Å just ja... kundregister... Nja, mest klockrena... Nä, det är det knappast, men jag vet inte vad som är lätt att resonera med som folk känner igen. Har du bättre exempel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sen är det ju så att nya docx består av flertalet xml-filer.
Nu har jag bara pysslat med XML när jag stött på det och inte läst några artiklar eller något utan att mest letat upp den info jag behövt. Så min kritik är bara mina egna synpunkter. Till att börja med skulle jag aldrig ha en tag med namnet "en_hund" utan bara "hund". Och sen att sätta namnet på djuret som tag-namn bara för att spara text skulle jag absolut inte göra. För det första tycker jag det gör det svårare att se vad allt betyder. Sen skulle det bli grymt svårt att skriva en dtd. Och sen tycker jag du borde nämna <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?> lite tydligare. Encoding där är ju något man ska ändra beroende encodingen på filen. När man läser det du skriver så får du det att låta som att den är samma för alla. Sen vore det nog smart att nämna CDATA. Även om man kanske inte använder det i sin första XML-fil så kommer man stöta på det för eller senare och då kan det vara bra att kanske ha ett minne av vad det användes till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack tack, alltid skoj med kommentarer, även om de leder till en del modifikationer...
![]() Jag tyckte att det var mer pedagogiskt att skriva "en_hund" istället för "hund" för den som aldrig har sett programmering förut. Jag ville förtydliga att detta faktiskt är en hund, inte två hundar eller något annat abstrakt. Om det ÄR mer pedagogiskt vet jag dock inte. Nä, det är inte så smart att döpa elementen till namn - vilket jag också beskrev. Jag skulle kanske leta fram ett bättre exempel. Men nog är det smart att sätta innehåll som elementnamn ibland. Du uppfattade min attityd helt rätt angående encodningen... Man ska ta allt ett steg i taget och enligt mig behöver man inte förstå det där från början. Dock borde jag kanske beskriva ytterligare att man BÖR fördjupa sig i det senare, men att lära ut teckenkodning i samband med detta är på tok för mycket. Jag hade kodat XML i flera år innan jag rörde den där inledningstaggen överhuvudtaget, och jag tänkte uppmuntra till att göra samma sak. Sådana där saker kan lätt skrämma nybörjare. CDATA får nog komma i en uppföljningsartikel tror jag. Det känns även som att denna artikel börjar bli redo att delas upp i två... Vad tror ni, är den för lång? Finns det smarta sätt att dela upp den på kanske? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
sådär, nu har jag gjort en del ändringar baserat på era åsikter... det heter inte längre "en_katt" etc. Det är nog sant att det är dumt så. Även om det skulle kunna öka pedagogiken så kanske någon får för sig att namnge på det sättet i sina xmlfiler - vilket vore dumt. Så det skulle vara att vi lärde ut en väldigt dum vana. Tack för att ni påpekade detta.
Texten berättar nu också att element kan ha värden och hur de fungerar. Jag adderade också att indentering är väldigt praktiskt - men att det inte har någon funktionell innebörd (vilket kan vara lätt att tro om ingen säger motsatsen). Dock är det kanske bra att folk tror att dokumentet går sönder om man inte indenderar rätt, det skulle ju göra världen till en vackrare plats. Jag gjorde även 100 kg andra småfixar och jag förväntar mig inte att ni ska syna mina ändringar. Dock är jag sugen på att dela dokumentet i två. Kanske inte två artiklar, jag vet inte hur man ska skära av det, men kanske två eller tre sidor. Dock har inte min artikelmotor stöd för olika sidor än... Kanske dags att börja slipa på en sådan. Jag tror att artiklar är tokmycket lättare att orka läsa om de är lite uppdelade sådär. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|