FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Alla webmaster kommer i kontakt med begreppet unika besökare - vid jämförelser med andra sajter och/eller vid diskussioner med annonsörer. Jag blir alltmer förundrad över hur begreppet används och det verkar som om många inte har koll på vad en unik besökare är.
Därför tänkte jag komma med några exempel och sedan låter vi diskussionen rulla igång! Påstående: "Min sajt har 10.000 hits om dagen och det betyder att jag har 10.000 unika besökare". I webbserver-sammanhang är en hit en request för en fil. En vanlig sida kan innehålla massor av enskilda objekt som bilder och inkluderade headers och footers. Varje litet objekt blir en hit för servern - en enda sidladdning kan alltså generera 100 hits eller fler. Om samma person klickar vidare genereras lika många hits igen per sida. Jag använder en gratistjänst kallad xxxxx som säger att jag har 10.000 unika besökare om dagen Beroende på hur dessa tjänster arbetar kommer statistiken bli mer eller mindre missvisande. Jag har sett exempel där en sidvisning är en unik besökare och där exempelvis hits och besökare blandas ihop. Kommentera gärna med egna erfarenheter! Jag använder en egen server och kör logganalys. Jag har 300.000 unika besökare per månad. Om du har en egen server är det lättare att få fram riktiga siffror. Dom flesta logganalysatorer arbetar passivt - dom tar informationen som finns i Apache eller IIS loggen och sammanställer siffrorna till statistik. Men även här kan det bli fel: - Om det kommer anrop ifrån 10.000 olika IP-nummer säger statistiken att det är 10.000 unika besökare. - Om samma personer går in varje dag har man 300.000 unika besökare. Är logganalysatorn smartare cachar den IP-numren och säger att det är 10.000 unika besökare. - I bästa fall arbetar loggningen aktivt. Den sätter en cookie eller motsvarande för att göra varje klient unik. Om 300 personer ansluter ifrån samma IP nummer kommer logganalysatorn veta att dom trehundra personerna verkligen är unika. Då uppstår dock ett annat problem: om samma person har två olika datorer kommer loggen fortfarande tro att det är två olika unika användare. Slutsats Att mäta trafik är knepigt och för att få riktiga siffror krävs det rätt utrustning/programvara och en relevant mätmetod. Personligen använder jag Funnel Web Pro ifrån Quest (som är gratis i 100 dagarslicens - tidigare 10000kr) som är hyggligt bra. Den har tyvärr inte cookieavläsning men det får jag ifrån vår tjänst istället (mäter antalet inloggade ID per dag). Så här kan det se ut: http://www.99mac.se/logs/ Enligt FunnelWeb har vi 751.000 besök gjorda av 125.000 unika besökare i år. Frågan är hur äkta våra siffror är - kommentera gärna! Ett mer intressant diagram är Time Online som mäter hur många som är återkommande besökare och hur länge besöken varar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
När man ska presentera siffror för potentiella annonsörer så är det en parameter man inte kan redovisa på ett korrekt sätt, nämligen kvalitativa hits, dvs kom användaren fel? Hur lång tid (fysiskt) spenderar användaren på att titta på sidan? Detta kan endast mätas om användaren väljer att surfa vidare till andra undersidor på siten, mao användaren har ett intresse (en bra site bör direkt ge en vink om att användaren som har sökt sig till sidan har kommit helt fel eller ej). Man kan dock aldrig mäta hur lång tid en användare tittar på endast 1 sida.
Men bortsett från detta så är din sista metod givetvis en av dom bättre, dvs det blir minst felmarginal (folk som inte accepterar cookies etc). Även med en felmarginal på 10% så tror jag siffrorna i sig är intressanta för en annonsör. Sen om man har inloggningsmöjligheter på sin site så kan man ju också presentera utförligare statistik över demografi, könsfördelning och målgrupper i övrigt, något som säkerligen är MYCKET mer intressant för en annonsör (kvalitativ trafik). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det hade varit intressant att höra fler åsikter i detta ämne som vi alla måste varit i kontakt med.
Hur många besökare har din sajt? Enligt vem? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Administratör
|
Väldigt svår fråga detta, har har läst ditt inlägg och tycker att du fått med det mesta, men du nämner "Den sätter en cookie eller motsvarande för att göra varje klient unik" detta kan vara en bra lösning, men endast om man inte loggar via en 3djepart service, vissa nya webbläsare accepterar inte att en cookie sätts från domäner utanför den som står i adressfältet och därmed faller hela cookie systemet.
Tidigare sa man att antalet användare som får olika IP# på ett dygn tas ut av de utroutrar som ger fler användare samma IP, fast detta var ett tag sedan. Jag har helt givit upp hoppet att mäta ett rättvist besökarantal per månad i "unika" räknat, jag håller mej till dygn per dygn och det är svårt nog det. Citat:
Enligt extremetracking flukterat unika antalet under sommarhalvåret mellan 100 - 150k unika per dygn, dock stämmer detta inte alls då antal impressions är betydligt mindre på ET än ex nedstat och min egen bannerrotationsmjukvara, men iom att många andra kör samma räknare så får man ju en bild av hur det ser ut och det är nog så långt man kommer i nuläget. Citat:
WN
![]() |
Svara |
|
|