FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tjena.
Jag känner en pilot som jag vill anlita för att flyfota. Men hon kan inte få kvitto på flygresan trots att hon betalar pga att det är genom förening, som inte får vara ha vinstinresse etc. Så det verkar kört att få kvitto på det. Men jag tänker inte ge upp, så vad är snyggaste lösningen för att fixa bokföringen? Jag är helt ny och kan inga knep... Men ska vi skriva ett kvitto att jag köper en... miniräknare (som inte finns) av henne för 1000 kr (som flygningen kostar) som jag bokför? Jag vill inte uppmuntra till bedrägeri direkt, men eftersom jag inte FÅR betala för det jag vill ha så får jag väl (enligt papperet) betala för nåt jag inte vill ha å få nåt annat gratis. Vad gör ni erfarna? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Varför får du inte betala för det? Oavset om de har vinstintresse eller ej så kan de ge dig ett kvitto...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Piloten får inte ta betalt pga flygningen görs genom flygförening... Piloten flyger genom något förbetalt system som hör till medlemskapet i flygklubben typ.
Föreningen får heller inte ta betalt av någon anledning. Om det är typ luftfartsverket eller nån annan som har bestämt det vet jag inte. Men jag fick ett nej av föreningen då de sa att mitt företag inte får hyra en pilot med plan hos dem. Naturligtvis kan jag få tag i riktigt kommersiellt flyg för att fota, men då blev det genast svindyrt pga just att de har vinsintresse och piloten ska ha lön etc. Så det är inte intressant. Detta är bara hobbyflygning från pilotens sida, och jag tänkte bjuda på flygkostnaderna mot att jag får fota lite. Men det gick alltså inte. Så jag antar att jag får använda något knep. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tja, betala för en bild på just piloten (dock inte i flygplanet)? Modellkontrakt finns lite överallt så det borde gå att ordna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Förmodligen beror det på att om de tar betalt för att flyga någon så räknas det som taxi-flyg eller liknande, och då är det helt andra regler och licenser som gäller. Kolla ifall det går att lösa på det sätt som Westman föreslår.
/H. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
men om piloten är modell så lär hon väl skatta?
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Betala ut som lön.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
hmm, helst inte, då blir det ju arbetsgivaravgifter å skatter å krångel.
![]() Jag vet inte ens hur man fixar bokföringen för att ha en anställd. Börjar bli lite overkill då tror jag. Plus att priset då helt plötsligt blev typ dubblat. Stort tack för era tips iaf. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kan inte låta piloten fota och köpa foton av piloten då?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hmm, kanske, men en privat fotograf kan väl inte bara sälja foton till företag utan att på något vis skatta eller nåt? Eller kanske går det att försvara med den där hobbylagen som tillåter vinst under en viss nivå per år...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|