FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Då var det dax igen. Nytt jasplan i fritt fall. Finns det egentligen några bevis för att jasplanen gjort en lyckad landning?
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...1049839,00.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Illa... men frågan är om JAS kraschar mer frekvent än andra stridsplan? Nån som vet?
Hur många krascher har vi läst om JAS de senaste 15-20 åren? 6-7 stycken? Det kanske inte kan räknas som ofta?!? Vad vet jag, jag är bara nyfiken ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Men anledningen till att vi bara ser nyheter av krashade JASar är att de svenska nyhetsförmedlarna inte ser nått intresse i ett krashat F16 på nån amerikansk testbas. Det , i kombination med att de flesta utländska flygvapnen inte skyltar med sina misstag i media lika mycket, gör att vi bara hör om krashade svenska plan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Blir så trött på alla gnällspikar som kommer fram så fort minsta lilla incident sker med JAS.
Att det bara skedde 2st haverier vid utvecklingen av Gripen är rätt unikt, även att någon pilot aldrig förolyckats i ett Gripen-plan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Såg på Aktuellt där en reporter påpekade att detta är andra olyckan med Gripen under denna övning, och om det kan röra sig om samma fel.
Detta är den andra olyckan...: http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=36643 Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur mkt kostar ett plan? Någon miljard? kan vi sluta leka krig snart ffs.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad jag vet är jasplanen några av världens absolut bästa flygplan och har LÄGST kraschfrekvens av alla svenska massproducerade plan. Det ska ha vart mycket mer problem med gamla viggen etc. Dessa plan är väl ute å kör varje dag (näst intill om inte annat) i sverige och i andra länder - så kraschfrekvensen är väldigt låg.
Såå, det är absolut inga dåliga maskiner. Grejen är bara att vi inte flyger så mycket - om ens något annat stridsplan i sverige. Vi skulle aldrig ha en så bra export på stridsflyg om de inte var bland världens bästa. Sen har vi inga problem med vår statsskuld, den är rätt bra jämfört med andra länder. Det där är en misstolkning som svenskar har gjort som tror att sverige på något sätt har dålig ekonomi pga denna skuld. Helt offside faktiskt. ![]() Såå, jag tror att produktionen av JAS ger mer inkomster än förluster för sverige. Tillverkningskostnaden är nog inte nån miljard, men ett par hundra miljoner skulle jag tro. Lite osäker dock. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
kostnaden att TA FRAM planet.. är nån miljard.. att tillverka det på löpande band.. är inte så enorm
och helt rätt - Sverige gör en vinst på att sälja dom (annars skulle vi inte fortsätta tillverka dom för export) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|