FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilken skärm rekommenderar ni för bildredigering och grafik?
Den måste vara större än 20 tum och ha en bra responstid |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Apple Cinema HD Display
Eller valfri eizo skärm i stort sett |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Apples skärmar funkar bara till mac?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Apples skärmar funkar till vilken dator som helst med DVI utgång.
För bildredigering så är Macen helt överlägsen.... Speciellt när Adobe har kommit ut med CS3 nu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag förstår inte varför alla har fått för sig att Cinema Displays är så överlägsna till bildredigering. Det finns skärmar med bättre färgåtergivning till bättre pris (visst hade det varit bra om jag hade kunnat länka till några såna också). Apple använder sig av samma paneler som ett flertal andra tillverkare, vars skärmar kostar avsevärt mycket mindre än Apples skärmar (påstår dock inte att det endast handlar om panelen)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kika på dessa, gäller inte bara apple skärmar som sådana
Apple Cinema Displays Technology Overview Apple Cinema Display: Pure Digital Clarity |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det låter ju fantastiskt bra när man läser deras broschyr, men när med läser den tekniska specificationen verkar dom ärligt talat inte alls bra!
Kontrast: 400:1 Responstid: 16ms Där verkar ju Eizos skärmar vara överlägsna. Finns det andra märken att titta på också? Det verkar svårt att hitta en skärm som har allt om man inte vill lägga en formögenhet: Responstid: <8ms Upplösning: >1600 x 1200 Kontrast: >700:1 Betraktningsvinkel: >170 grader |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
När du sysslar med grafik så är det inte alltid en fördel att ha så hög kontrast som möjligt (syftar då till värdet i sig, ex. 500:1). Jag ska inte gå in i någon detalj kring detta då det inte är mitt område, men det är något att tänka på iaf. Även responstiden är mer eller mindre utan betydelse när du sysslar med uteslutande grafik.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja, verkligen responsen märks ju inte om man bara sysslar med grafik, det är ju främst vid spel man kan märka responstid..
Själv sitter jag med två Dell 24 tums som jag har förälskat mig i så hårt i dem att jag bär hem dem på helgerna ![]() Edit: Felstavat... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Dells skärmar är väldigt bra, Eizo är också väldigt bra. Se till att undvik skärmar med TN-paneler och här kan du läsa lite mer om olika paneler.
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#TN_.2B_Film Värt att notera är att responstiden mäts på olika sätt av olika tillverkare. Dell har förmågan att blanda responstider i deras informationstext så titta på specifikationerna för att vara säker. Exempelvis kan 16ms Black-to-White motsvara 6ms Gray-to-Gray (vilket de flesta mäter i). Jag kör en Dell 24" och färgåtergivningen är mycket, mycket bättre än på min ViewSonic 19" (Vx912) som jag kör som sekundär skärm. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|