FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har några frågor som jag behöver ha svar på.
1. Kan en icke svensk medborgare registrera en .SE domän? Hur isf? 2. När en sida erbjuder anonym domänregistrering, hur anonym är den då egentligen? Vad händer om en myndighet vill ha info? 3. Kan man regga en .NU domän helt anonymt? 4. För vilka domäner kan man regga ett domännamn som innehåller åäö? Vill nämligen regga en .NET domän men åäö men jag hittar inte vart. Vore tacksam om någon kunde räta ut mina frågetecken.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
1: Som jag har förstått det, ja det kan man. Går väl på Loopia?
4: Loopia verkar kunna göra det. (Nej, jag har absolut inget med Loopia att göra ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
1. En person som inte är svensk medborgare kan registrera en .se-domän om de i övrigt uppfyller II-stiftelsens villkor (http://www.iis.se/pdf/allmanna_villkor.pdf II 1a):
Citat:
Man bör också räkna med att även ett utländskt företag som har verksamhet i landet är skyldiga att följa svensk lag i den verksamheten. För att svara på din fråga, nej helt anonym är aldrig registreringen, även om uppgifterna inte syns i whois eller liknande publika register kan en myndighet oftast få fram uppgifterna ändå. 3. Nunames är ett amerikanskt bolag som alltid skyddar ägarens uppgifter i whois utan man får endast fram den tekniska kontakten på en .nu-domän. Jag misstänker dock att de skulle lämna ut uppgifterna gällande svenska kunder till svenska myndigheter vid brottsundersökning. 4. Det är upp till registraren att erbjuda stöd för IDN-domäner (som domännamn med bland annat svenska bokstäver kallas). Exakt vilka top-domäner som stödjer det är lite osäkert eftersom man behöver kolla på hela processen från webbläsare till beslutfattande organisation, men Mozilla har publicerat en lista på följande länk: http://www.mozilla.org/projects/secu...licy-list.html IANA har en egen lista på införda/godkända idn-topdomäner tillsammans med teckentabell(er): http://www.iana.org/assignments/idn/registered.htm För .NET så har många registrarer infört stöd för IDN, men alla har inte gjort det än. Följande är informationen från Loopias Kunskapsdatabas: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fan vad bra service det är på den där emil isberg.
![]() ![]() ![]() Jag är också lite sugen på anonyma domäner. Jag skulle vilja ha en se-domän där mitt företag inte ska gå att spåra med någon form av whois på något sätt. Att myndigheter etc kan kolla upp vid brottsutredning etc är ju helt okej, men jag ska göra ett experiment där jag inte vill att folk ska veta att webbplatsen är min. ![]() ![]() Om man kollar på loopia där det står holder 3 första, 3 första (förnamn, efternam) är inte bra nog för mig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Håller med Totoo, grymt bra svar!!! Tack så mkt!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
(borde finnas som tjänst, för den som tycker att han/hon saknar affärsideer) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
hmm, okej... Det är nog lite väl, kostar säkert multum? Eller?
Skulle vilja ha något harmlöst gratis bara... Hemskt gärna en .se, men om det inte funkar att få det gratis så får det nog bli en .nu eller nåt annat där det verkar lättare. Funderar nämligen på ett experiment där folk ska få undra vem som äger webbplatsen... det ska publiceras efter ett tag, men inte från start. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har precis köpt en .com domän med bokstaven å. Jag hittar dock inte .com i listan för "IDN-enabled TLDs". Det gick fint att köpa domänen, men vad är det då som inte kommer att fungera nu när jag slänger upp en webbsida på den?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Mozillas lista visar de toppdomäner där IDN-versionen visas i adressfältet. Finns inte toppdomänen med (tex .com) så kommer punycode versionen av domänen visas i adressfältet.
Jag har för mig att Opera använder samma eller i alla fall en liknande lista. Däremot IE7 gör på något helt eget sätt som jag inte har koll på. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|