FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Tänkte bara ställa en enkel fråga till de många visa männen & kvinnorna på WN!
Finns det något sätt att göra databaser på utan att använda sig av Microsoft Access. Sitter på en rätt dålig dator så jag skulle vilja ha något enkelt program (freeware helst) som skapar databaser och där man även kan lägga till tabeller och kolumner. Har ni några erfarenheter ang. sådana program? Skulle vara tacksam för hjälp. Tack! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
vet inte riktigt vad du är ute efter men, SQL eller mySQL funkar bra
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
MySQL fungerar och är open-source, licensierad under GPL
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om du vill använda mySQL är phpmyadmin ett väldigt bra program att amvända. Väldigt enkelt och kraftfullt PHP-applikation för att skapa och hantera mySQL-databaser.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för informationen, har nog fått tillräckligt för att vandra vidare =)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du vill ha en annan databas av skälet att din dator är långsam är jag tveksam om MySQL verkligen är ett bättre alternativ än Access. Men det är kanske är värt ett försök.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Statistik för databasoperationer med olika db-alternativ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
beror ju mkt på vad för dator du har...visst är mySQL bra mycket snabbare men på en långsam dator kan ju tom mySQL gå segt
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Värt att nämna är att du bara kan ha 1 anslutning åt gången till en accessdatabas, så om någon annan vill åt den får han vackert vänta, detta är iaf vad jag hört.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Japp, access är "filbaserat" så om det skrivs till access db'n så låses filen under skrivningen. Är det endast några samtidiga besökare (kanske bara du själv) så kan det vara lättare att köra med den, det blir lite overkill annars. Sen är det ju lätt att skicka med db'n om du gör desktop applikationer, då det "bara" är en fil..
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|