FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag håller på att bygga om mitt community nästan från grunden då jag från start inte hade allt som skalbarhet och lastbalansering etc i åtanke vid start.
Nu kommer jag till problemet med sessionerna där nya systemet ska kodas inom kort. Jag har wrappet över originalsessionerna (overlagrat sessions-anropen) för att sessionerna ska in i databasen.... Jag är också sugen på att använda en annan metod för inloggningen, iaf något med lite högre livslängd... Min fråga är då egentligen, är det dumt på något sätt att fortsätta använda php's sessionsglobal / verktyg? Anledningen till att jag frågar är väl egentligen att det är drygt att ändra i typ 110 php-filer. ![]() Men visst kan jag styra garbage collectorn och sessionskakan som jag vill? Eller finns det något hårdkodat inbakat skit som kommer jävlas med mig? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag förstår faktiskt inte anledningen varför du ska byta ut PHPs session-system mot något ihopknåpat 3rd-party och dessutom kan du säkra upp så användare på samma webbserver inte kommer åt varandras sessions om det var det du dessutom var orolig för.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
öh, det har inget med saken att göra, men det är för lastbalansering. Och det är inget 3rd party, att överlagra sessions-anropen för att lagra i en databas är inget konstigt.
Men men, on-topic tack! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kom igen va, jag är övertygad om att det är många här som har skräddarsytt sitt sessionsanvändande!
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kör du bara med en wrapper runt $_SESSION så är det ingen fara, då är det ju enkelt att byta ut implementationen. Är det för många filer att ändra i, så kan du ju t.o.m. kika på function session_set_save_handler(). Då kan du fortsätta använda $_SESSION och ändå ändra hur sessionerna sparas. Dock är det aldrig fel att ha en wrapper-klass till $_SESSION.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
alltså jag har ju överlagrat alla de där funktionerna, så det är ju där jag står idag.
![]() Jag kan fortsätta använda den, men frågan är snarare om man bör. Men en wrapperklass är bra säger du... Kanske får fixa en då... Är det någon som har ett exempel på en snygg wrapperklass? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Bör och bör, det är ju upp till dig själv.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
kullervo, kan man få höra lite exempel på vad den har för smarta funktioner då?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|