Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ny form av domännamnsbedrägeri

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-20, 10:05 #1
masv masv är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
Nykomling

Jag arbetar hos en domännamnsförvaltare, och vi har fått ett lite annorlunda mail angående ett domännamn.

Personen som skickat mailet påstår att hans företag har köpt domänen ur konkursboet efter ett företag. Företaget i fråga är dock inte det som står som ägare för domänen, utan ett företag som tydligen ska vara "DBA" (moderbolag/dotterbolag?) till domäninnehavaren. I mailet bifogas även en "court order" från US Bankruptcy Court, där det står angivet att blandannat domännamnet ska överlåtas.

Så långt är inget konstigt, men efter lite googlande blev jag bekymrad. Jag gjorde en sökning på namnet på det företag som konkursen gällde, och fick då upp en del rubriker i stil med "has filed for bankruptcy" och liknande, i anslutning till namnet på företaget som äger domänen. Klickade man på länkarna fanns dock inget spår av rubriken eller texten som visades i Googles sammanfattning av sidan. Gör man en sökning på namnet på det företag som påstår sig ha köpt domänen hamnar man dock hos ett annat bolag med samma namn.

Vår inblandning i detta är att vår e-postadress står som kontaktadress för domänen, då vi har fått i uppdrag att flytta domänen och ägarskapet till vår kund, som är det amerikanska företagets svenska systerbolag. Vår kund känner till konkursen, men vet inte exakt vilken relation de två amerikanska bolagen har till varandra. Kunden säger sig dock veta att domännamnet i fråga inte ska ingå i konkursen.

Är det någon som har sett något liknande innan? Kan det här vara äkta, eller rör det sig om ett väl utfört blufförsök?

Värt att notera är också att jag kan flytta domänen och genomföra ett ägarbyte direkt, och att det avtal vi har med kunden friskriver oss från eventuella skadeståndskrav om det visar sig att att kravet på att överlåta domänen är riktigt.
masv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-20, 10:48 #2
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
"DBA" = "Doing Business As"
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-20, 11:22 #3
Kipers avatar
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
Kipers avatar

Reg.datum: Feb 2007
Urk, sånt där merarbete vill man gärna slippa. Men kan du inte få tag på den nuvarande ägaren? Amerikanska rättsystemet är inget roligt att råka ut för.

Men har ni ett avtal som friskriver er från allt ansvar så skulle jag kanske vänta lite, särskilt om det handlar om mycket pengar (alltså i domännamnet).
Kiper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-25, 13:58 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Kiper@Mar 20 2007, 12:22
Men har ni ett avtal som friskriver er från allt ansvar så skulle jag kanske vänta lite, särskilt om det handlar om mycket pengar (alltså i domännamnet).
Minns inte ordagrant vad avtalet säger, men i grund och botten står det att kunden får ta smällen om de ber oss flytta en domän som inte är deras, eller som de inte har rätt att nyttja. Jag skulle i princip kunna gå in och flytta domänen och byta ägare på den, och sen hänvisa till kunden om någon försöker kräva oss på skadestånd.

Hur som helst så jagade jag kunden lite igen, och då visade sig att de inte var lika säkra på sin sak längre. Domänen kanske visst ingick i konkursboet, men det hade de "glömt" att berätta för oss...

Nu är frågan mer hur jag ska agera på de mail jag har fått. Hittills har jag inte svarat alls, eftersom jag inte vetat vad som gällt. Hur ska man undvika att bli mer insyltad i det här? Om jag inte svarar så kan man ju hävda att mailen aldrig nått fram till mottagaren, för mailen är ju avsedda för det amerikanska bolaget. Om jag däremot svarar och försöker förklara att vi inte är inblandade så kanske de börjar ställa krav på oss och försöka dra in oss i någon rättsprocess.

Jag tror att det bästa jag kan göra är att gå in hos den nuvarande registraren och ändra tillbaka e-postadresserna till de som stod listade innan. Förhoppningsvis så försöker köparen att använda den adressen istället, och om inte så kan jag hänvisa till att det är den adressen som står listad och att vi inte har något med saken att göra.
Oläst 2007-03-25, 15:12 #5
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Originally posted by masv@Mar 25 2007, 13:58
Om jag inte svarar så kan man ju hävda att mailen aldrig nått fram till mottagaren, för mailen är ju avsedda för det amerikanska bolaget.
Förutsätter givetvis att berörda personer inte läser detta forum.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-25, 15:17 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av masv
Om jag inte svarar så kan man ju hävda att mailen aldrig nått fram till mottagaren, för mailen är ju avsedda för det amerikanska bolaget.
Förutsätter givetvis att berörda personer inte läser detta forum.
Givetvis, men eftersom både den nuvarande ägaren och köparen är amerikanska bolag så känns det inte helt sannolikt. Dessutom har jag ju faktiskt inte sagt vilken domän eller vilka bolag det gäller, så de skulle inte kunna göra mer än anta att det är dem jag pratar om
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017