FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej på er
Jag är i startgroparna för att göra en liknande hundshop som SweCat är kattshop. Anledning, jag vill renodla shopparna, eftersom jag har problem med att kattägarna inte känner igen sig när hundprylar börjar invadera shoppen och hundägarna inte vill handla av en butik som heter SweCat....... Tanken är att hundshoppen kommer att gå i samma stil som SweCat. Jag undrar därför nu om någon vänlig själ kan tänka sig att kika lite och se vad jag gjort bra med SweCat, och vad jag gjort mindre bra, så att ser vad som borde behållas och att jag slipper göra samma misstag igen ![]() Jag vill också gärna ha förslag på lämpliga färger för en halvexklusiv trendinriktad hundshop för mindre hundar. Strunta i kommentarer kring forum samt blogg eftersom jobb pågår där och strunta även i djurloppanlänken som ej fungerar. Den kommer också snart. adress: www.swecat.com Tack snälla ni på förhand. Jag uppskattar era synpunkter och de kommer att beaktas även om alla säkert inte kommer att genomföras eftersom vi alla inte har samma tycke och smak. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
+ Headern och top-menyn är snygg!
+ "följ ditt paket" - Jag tycker inte att glaslooken passar så bra på knappar samt sidomenyn - Scrollande text, BORT!!! För övrigt så var sidan mycket bra,fin,snabb etc. Edit: förslag på färger till hundshop: #232425 #8F755D #FFF4E9 #B6926D |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Håller med Mattias i allt, men är inte den första katten i headern en hund???
Scrollande text tycker jag inte stör lika mycket som Mattias gör (särskilt när det bara är på ett ställe och diskret) men det känns lite "old school". Sen skulle jag utveckla "hover"-state på menylänkarna så att de har en annan färg vid mouseover och dessutom se till att hela knappen är länken istället för bara texten som det är nu. Mattias färgskala tycker jag också är bra men jag skulle köra en kontrastfärg till rubriker och som highlight för viktig information. Jag gillar att du fått med postens paket-info så snyggt på sidan. Det är i alla fall något jag kollar ofta när jag väntar på paket. "Behöver du hjälp"-rutan ska antingen vara lite större eller tas bort helt. De tre "annonserna" längst ner är för lika varandra. De skulle tjäna på att vara mer separerade. Och vad har Apple med återförsäljningen att göra? Kundvagnen är snygg där den är men det är lite för diskret när man lägger till något i den. När jag klickar "lägg till" så syns inte kundvagnen på skärmen och jag får ingen feedback på att det jag har klickat på har lagts till i kundvagnen! Antingen får du flytta kundvagnen högre upp på sidan eller ge tydligare feedback någonstans bredvid "lägg till"-knappen. Gillar statuspinnen för lager men texten kunde vara lite tydligare (större) och dessutom skrivs "beställnings vara" ihop, alltså "beställningsvara". Underkategorierna för menyalternativen bör nog vara tydligare det tog ett tag innan jag insåg att det fanns undekategorier till "hundkläder" exempelvis. Bara en annan bakgrundsfärg skulle räcka. Jag måste bara klargöra att jag tycker att din katt/hund-shop är asgrym! Annars skulle jag inte lägga ned så mycket tid på att undersöka den och komma med förslag. Lycka till, det ser mycket lovande ut! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack snälla ni för alla snälla kommentarer, mer feedback tack, jag suger i mig allt.
Kundvagnen har jag också reagerat över och funderat lite på, så den är på gång att revideras. Ang återförsäljarknappen så tänkte vi få del av kakan eller en bit av äpplet liksom. Att det faktiskt kan förknippas med apple hade jag inte ens tänkt på förrän du sa det....det måste jag kika på. :unsure: och Ja, katten i headern är en hund, ![]() Den ska lyftas bort så snart hundbutiken är klar och hundkunderna kan slussas dit. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Överlag så ser sidan rätt bra ut! Koden var väl inte den bästa dock, jag föredrar css och xhtml framför tabellsoppa.
Angående designen tycker jag att du har lite för mycket gradients och tonigar, less is more är min filosofi ![]() Speciellt menyn tycker jag är överarbetad, i en webbshop som detta är tycker jag att man ska ha en väldigt enkel meny, jag skulle kört med en helt vit bakgrund och svart text där och nån form av markering framför varje meny alternativ. Det känns som att du skulle behöva slänga in en till komplement färg på sidan, just nu känns den väldigt görn och tung. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för dina synpunkter. Ska fundera inför nästa shop.
Ja, koden är kanske inte den bästa, men fungerar gör den i alla fall och i nuläget får det vara huvudsaken :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Håller med flertalet av de synpunkter du fått.
Tror att om du skippar gradienterna i din meny så känns sidan mer lättad. Tror också att du på något sätt måste framhäva kundvagnen lite, och sen tycker jag du ska jobba lite på koden också fast att den fungerar ![]() Får man fråga vilken lösning du använt till webbshoppen? Egenkodat eller köpt (varifrån isf) ? Lycka till med nya siten |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kodjobbet får helt klart vänta. Massor med annat som måste gå före just nu, och då får funktionen vara det viktiga. Men om tiden någon gång ville räcka till så skulle en översyn inte vara fel. Jag instämmer.
Shoppen är egenkodad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Nykomling
|
Fast koden har ju ganska mycket med sidans funktion att göra, hur högt du vill hammna på google och andra sökmotorer tex beror rätt mycket på din kod, och jag antar att det är rätt viktigt för dig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tja eftersom jag ligger etta på goggle på ca ett tiotal av mina sökord och på förstasidan på ett hundratal andra så tycker jag koden duger ganska bra.
Men det är klart allt kan bli bättre. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|