FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej! är det någon som kan tipsa mig om något "free" forumscript man kan använda som har skydd mot spamregisreringar?
Har några forum som har phpBB2 som jag stänger ner snart, jag har testat allt enl. deras eget forum men jag får 20-30 sparegistreringa var dag endå. Tack på förhand |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
jag drog slutsatsen att i princip alla spamregistreringar gjordes av robotar, eller av utländska spammare, och utnyttjar det faktum att dessa inte kan förstå en enkel mening på svenska. Vid registreringen har jag lagt till ett extra kontrollfält. Där står en mycket enkel fråga på svenska, t.ex. "I kontrollfältet skall du skriva de två sista bokstäverna i ditt användarnamn". eller "I kontrollfältet skall du skriva förnamnet på vår stadsminister" När registreringen sker så kontrolleras även detta kontrollfält och om det inte stämmer så genomförs inte registreringen. Mycket enkelt och har stoppat 100% av spamregistreringarna de senaste sex månaderna på mitt phpBB2 forum. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Guest
|
Tidigare använde jag phpbb och då kom det hur mycket spam som helst. Sedan konverterade jag till Simple Machines Forum och sedan dess har det varit lugnt.
|
||
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
det verkar vara en bra idé "tomisak".. är det svårt att sätta in "extra" på phpBB..?
Tack tobab,, skall även kolla det du rekomenderar.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej det tar fem minuter. Fast man måste skriva upp vad man gjort för dessa saker försvinner ju lätt när man laddar upp en ny version av forumet. Och då får man lägga in dem på nytt.
Jag har inte tillgång till mitt forum för närvarande, men återkommer med en enkel instruktion ikväll eller imorgon. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok, det är två filer som måste modifieras.
1. Öppna filen /includes/usercp_register.php 1.1 Leta upp (ungefär på rad 117) Kod:
while( list($var, $param) = @each($strip_var_list) ) Kod:
while( list($var, $param) = @each($strip_var_list) ) { if ( !empty($HTTP_POST_VARS[$param]) ) { $$var = trim(htmlspecialchars($HTTP_POST_VARS[$param])); } } Kod:
if ( !empty($HTTP_POST_VARS['stopspam']) ) { $stopspam = trim(htmlspecialchars($HTTP_POST_VARS['stopspam'])); } Kod:
else if ( $mode == 'register' ) Kod:
if ( empty($username) || empty($new_password) || empty($password_confirm) || empty($email) ) { $error = TRUE; $error_msg .= ( ( isset($error_msg) ) ? '<br />' : '' ) . $lang['Fields_empty']; } Kod:
if (strcasecmp("norge", $stopspam) != 0) { $error = TRUE; $error_msg .= ( ( isset($error_msg) ) ? '<br />' : '' ) . "Fel text inmatat i kontrollfältet"; } 2. Öppna filen /templates/dittTemplate/profile_add_body.tpl 2.1 Leta upp (ungefär på rad 60) Kod:
<!-- Visual Confirmation --> Kod:
<!-- Visual Confirmation --> Kod:
<tr> <td class="row1"><span class="gen">Kontrollfält, läs nedan: * </span><br /> <span class="gensmall">Detta är ett test för att försöka hindra utländska spammare från att registrera användare och posta spam. Här skriver du helt enkelt in namnet på vårt grannland i väst (de med all olja).</span></td> <td class="row2"> <input type="text" class="post" style="width: 200px" name="stopspam" size="25" maxlength="32" value="{STOPSPAM}" /> </td> </tr> Ladda upp filerna och prova att det fungerar. Tror det ska vara allt, hör av er om det blir några problem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
OK tack tomisak,, hoppas det hjälper alla andra oxå :-)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
KANON!!!
Det har inte kommit in någon spamreggning på senaste timmarna, detta verkar iaf. funka :-) Jag fattar inte hur de automatiska spamregistreringarna fungerade innan när man endå använder sig av phpBB2 visual confirmation?? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad bra. Hoppas det kommit in några riktiga registreringar bara
![]() |
||