FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Internet.se som drivs av TBA Media (tillika ordförande i den svenska .SE-ombudsföreningen "Registrars.se") hängs i Webbhotellguiden2007 ut som skojare:
Över specifikationen över Internet.se´s webbhotell står det med fet stil "Skojarmetoder" och i texten till utvärderingen kan man läsa att det är försäljningen av domännamn som avses: Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Låt den som är utan synd kasta den första stenen.
Peter (jokkoapa) från Domän Direkt, som säljer domännamn med hot om "andra spekulanter", är knappast rätt person att uttala sig om detta. Lägg ner din personliga smutskastningskampanj mot Registrars.se och red upp ditt eget hus istället. Du har spritt så många lögner och falska spekulationer att det tyvärr inte är möjligt att ta dig på allvar överhuvudtaget. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Nej jag förstår inte heller problemet, att internet.se är dyra framgår väl med all önskvärdhet rätt fort?
Att vara dyr är väl ingen brott i sig, det är ju bara ett sätt att slippa jobbiga kunder som sitter och tjafsar om huruvida en .se kostar 120:- eller 130:-. Problemet med internet.se är väl snarare deras warehousing ;P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Antingen gör man det regelbundet, eller så gör man det oregelbundet... Thihi... *onödigt inlägg, jag vet men solen skiner ju ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
Ska det inte vara möjligt att peka och belysa att den ombudsförening som från start var tänkt att sätta upp normer hur ett ombud skall agera gentemot slutkunder i mångt och mycket själva uppvisar sidor som inte är representativa för föreningens egna stadgar. Om det för dig är personlig smutskastningskampanj så är ni faktiskt mer ljusskygga än jag tidigare trott, men frågan är väl snarare; - Det jag skrivit som Registrars.se kan uppfatta som negativt är ju ingen nyhet eller överraskning - så varför har ni inte gjort något åt det ? - Tycker du själv att med sådana fina medlemmar i förening och styrelse att ni ska sätta upp etiska regler för hur andra ombud ska agera ? Jag har heller inte sagt att jag är utan synd - långt därifrån faktiskt, jag gör varje dag saker som dagen efter inte känns så genomtänkt, jag har också kritiserats och svarat upp mot kritiken både på wn och och i annat forum. (Det kanske kan vara något att ta efter ?) men en avgörande skillnad är att jag är inte är ett .se-ombud och har aldrig varit, därmed har jag inget vinstintresse i det. Vad jag däremot har, är kunskap kring hur många ombud i Sverige jobbar, vilka regler som gäller - vilka som följer dem och vilka som inte gör det. Sen kan det för dig vara aktuellt att om du tar dig tid att kasta skit, så kan du åtminstone uppdatera dig med fakta innan: - Domän Direkt har gjort mycket, men aldrig hotat någon, har heller ingen nykundsbearbetning sedan över 6 månader tillbaka, ingen verksamhet alls mer än drift och förnyelsebearbetning - är det tillräckligt "upprett" för dig? Den som är kapabel att använda historiska webbarkiv kan även snabbt komma fram till att verksamheten du namnger varnat för domänpirater och liknande långt innan IIS stängde av 1500 domäner, vilket jag själv ser lite av en milstolpe (borde väl registrars också göra). Vad har Loopia själv gjort i den frågan eller övriga medlemmar för den delen ? Slutligen vill jag göra klart för dig Sulo, att jag inte skriver inlägg på wn för att du ska kunna sitta och mysa, och vad denna tråd beträffar pusslar jag mer eller mindre bara ihop två citat - är det för grovt för registrars - ja då har ni dom medlemmarna ni förtjänar ! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
men av texten framgår att det skedde ett "missförstånd" dvs debiterat 950:- för mycket eftersom det inte skulle kosta den summan vid beställning av webbhotell utan då bara 120:- för domänen. Trasigt webformulär eller annat vet inte jag, det är inte jag som skrivit texten så jag vet inte vad som åsyftas med "skojarmetoder" det kan nog bara InternetWorld svara på - men jag är nog inte ensam med den tolkningen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag reagerade också på den skrivningen från IDG. Att ta 950 kr för att registrera ett domännamn må visserligen vara dyrt, men det är inte så att TBA/internet.se försöker lura någon.
Om det blivit fel så är det visserligen inte bra, men bara för att det blir fel vid ett försök tycker jag inte man kan dra sådana slutsatser.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
- Hej, vill du köpa ett domännamn?
- Ja, men jag vet inte hur man gör.. - Ja, men det vet jag! - OK, kan du göra det åt mig? - Ja, det kan jag men jag tar 950 kronor för det som är min lägstadebitering. - OK, eftersom det är ungefär vad jag tar ut mot kund i min rörelse säger vi så. Alltså, för vem är 950 kr för mycket? Det går emot inlägg jag gjort i andra trådar där jag bannat överpriserna. Men faktum är att alla vill tjäna pengar i slutändan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Administratör
|
Om man tittar på vad det flesta andra konsult-tjänster kostar företag så är 950 kr för att hjälpa till att registrera ett domännamn billigt.
... rörde alltså enbart arbetet att vidarebefordra information om namn, telefonnummer, e-post och begärd domän till II-stiftelsen. Av ovanstående förstår jag inget, skulle den servicen vara helt försumbar? Man insamlar och kontrollerar data som man sedan vb'ar till en affärspartner. Att affärspartnern sedan inte säljer till slutkund gör ju inte priset mindre motiverat. Nån som vet vad alla advokatbyråer på ombudslistan tar? Dax att sluta gnälla på företag som hittar kanaler att sälja tjänster till en rimlig marginal. Vad jag vet jobbar Internet.se med direktutskick till nyregistrerade företag, sånt är kostsamt. Huruvida det är ett missförstånd eller inte ang avgiften på 950 kr pga detta vet jag inte. Oavsett har internet.se inte samma målgrupp som lågpris företagen, det vet ju ju sedan länge. Citat:
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Som vi förstår det utifrån årets webbhotelltest i IDG så utgår man ifrån en utgångspunkt. Man är en privatperson som vill ha möjlighet att per automatik hantera alla ens tjänster via en kontrollpanel och man vill helst inte betala för detta.
TBA media riktar sig inte mot denna kundgrupp överhuvudtaget. Tvärtom har vi ett flertal kunder som flyttat ifrån budgethotellen till oss för att vi bättre uppfyller de krav som kunden ställer på ett webbhotell. Våra kunder vill inte ha en kontrollpanel där de själva behöver göra några inställningar, de vill kunna nå en riktig människa per telefon snabbt för att kunna ställa frågor, beställa tillägg, göra inställningar och få support: Citat:
Citat:
Citat:
I detta specifika fall var vi vid beställningsförfarandet otydlig med att informera att ifall domännamnet som man önskar koppla till sitt webbhotellpaket är ledigt, så kommer det att registreras mot en registreringskostnad och årsavgift. Vi såg därför till att snabbt kompensera detta genom att kreditera fakturan utan något som helst krångel. Vi skall se över hela beställningsförfarandet för att se till att bli tydligare på detta. Det är mycket oansvarigt av IDGs ansvarige utgivare att tillåta att man stämplar ett företag som skojare med så lite underlag att gå på. Att anklaga oss för att använda ”skojarmetoder” för vi missade att informera om en liten text och för att vi anses ta alldeles för mycket betalt för tjänster som man kan få billigare om man är datakunnig, vet vad en DNS-server är för något och kan sköta mycket själv är en mycket allvarlig anklagelse och något som vi kraftig emotsätter oss. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|