Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kompanjonsavtal

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-15, 15:50 #1
Toombass Toombass är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Medlem

Tjenare!

Jag är på gång och ska starta upp ett handelsbolag med två perssoner till. Har gått en företagskurs och där sa dom att det i princip var ett måste att skriva ett kompanjonsavtal där man behandlar vad som kommer att hända t: ex ifall någon skulle vilja lämna företaget eller om någon skulle gå bort osv.

Dock vet jag inte riktigt vad det är man bör gå igenom, så jag tänkte höra ifall det finns några riktlinjer osv för vad man bör ta med i avtalet.

Jag undrar även hur pass juridiskt svårt det är att skriva ett sådant avtal. Blir det juridiskt hållbart eller bör man anlita en jurist för att skriva det? Ingen av oss har någon utbildning i juridik.

Ifall det är så att man bör anlita en jurist, är det någon som antingen kan eller känner till någon eller något företag som kan göra det?

/Tomas
Toombass är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-15, 16:45 #2
stikkan_94s avatar
stikkan_94 stikkan_94 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2007
Medlem
stikkan_94s avatar

hej!

http://www.dokumera.se/

hittar du en massa avtal, bland annat handelsbolagsavtal som du är ute efter.

kostar 369kr, trots allt billigare än att gå till advokat. Men å andra sidan kanske det avtalet inte täcker allt.

obs, har ingen anknytning till det här bolaget alls.
stikkan_94 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-15, 16:47 #3
stikkan_94s avatar
Medlem

Medlem
stikkan_94s avatar

fel av mig, det kostar 994kr för ett sådant avtal

grus i ögonen, ber om ursäkt
stikkan_94 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-15, 18:25 #4
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare

Tyvärr är det enda riktiga att anlite en jurist. Och då en riktigt bra jurist. Jag har en kompis som är en riktigt bra jurist och han brukar skratta åt alla avtal vi brukar visa honom eftersom de alla (även de som skrivits av jurister tyvärr) innehåller mer eller mindre tvetydigheter.

men jag lovar att det är värt att lägga några tusen på ett riktigt bra kompanjonsavtal så det finns den dag som ni inte längre komemr överrens och/eller en av er vill lämna bolaget.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-15, 18:32 #5
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Tror det finns standardskrivningar (s.k. hembudsklausuler) på företagsregistrering (https://www.foretagsregistrering.se/). I alla fall för AB, du kan ju alltid kika...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-16, 08:44 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Var väldigt noga med vilka personer du bildar bolaget med också. Ett aktiebolag är att föredra eftersom du i princip inte kan råka illa ut så länge du sköter dina egna åtaganden. Ni behöver visserligen få fram 100 000 kr i aktiekapital och kanske 10 000 kr ytterligare för kostnader runt bildandet. Runt 36 000 kr per person alltså.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-16, 13:38 #7
Medlem

Medlem

Tack för alla svar!

Anledningen till att vi inte startar aktiebolag direkt är att vi helt enkelt inte har de pengarna som krävs. Så det vi har tänkt är helt enkelt att börja som handelsbolag, och när vi har fått ihop tillräckligt med kapital så kommer vi att registrera om bolaget till ett aktiebolag.

stikkan_94: Om det finns något avtal där som inehåller allt vi behöver så kan ju det vara ett bra alltenativ, för de avtalen bör vell vara juridiskt hållbara?

eg0master: Tyvärr var det precis det jag misstänkte. Vet du hur man får tag på en bra jurist?, och ungefär hur mycket det kostar. Hur mycket tar t: ex din kompis för att skriva ett kompanjonsavtal?

/Tomas
Toombass är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-16, 14:54 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Toombass@Mar 16 2007, 14:38
eg0master: Tyvärr var det precis det jag misstänkte. Vet du hur man får tag på en bra jurist?, och ungefär hur mycket det kostar. Hur mycket tar t: ex din kompis för att skriva ett kompanjonsavtal?
Ska man tro min kompis så är en bra jurist generellt sett någon som jpbbar på någon av de större, väl kända byråerna. I princip alla jurister vill jobba och bara de bästa får jobb pga konkurensen. Han brukar skratta åt sådant som skrivs av de mindre byråerna pga av rena sakfel till att de inte ens kan stava. Chansen att en jurist som inte kan stava lyckas skriva ett vattentätt avtal är väl minimal...

Det fina i kråksången är väl att de stora byråerna oftast inte tar speciellt mycket mer än andra firmor per timme så en liten bit över 1000 kr/h får du räkna med. Räkna med att du behöver sitta en timme med juristen för att förklara vad ni vill ha sagt i erat kompanjonsavtal (när skall man kunna bryta kontraktet och till vilken kostnad t.ex osv). Beroende på hur komplexa regler ni vill ha så tar det väl allt ifrån ett par timmar till någon dag att skriva ihop. Eftersom du sedan använder en jurist vill du säkert att en av delägarna i firman (dvs juristens chef) ska kika på avtalet lite snabbt också och det blir nog motsvarande 2h för juristen med lite ändringar. Så om vi gissar på en timkostnat på 1400 så landar priset troligen på något kring 10Kkr och uppåt skulle jag tro. På plus i sammanhanget är att min erfarenhet av större firmor (inte bara bekanta) är att det i princip alltid underdebiterar så man får hyfsad valuta för slantarna.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-16, 23:06 #9
bjoahls avatar
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem
bjoahls avatar

Reg.datum: Feb 2006
Det är viktigt att ni är överens om hur mycket arbetstid var och en skall lägga ner i projektet. Det funkar inte att en jobbar 60 timmar i veckan och dom andra 20 timmar, och sedan skall man dela resultatet lika (eftersom ni i början inte kan ta ut lön utan bara jobbar för andelarna)... sedan så är det ju också bra att ni är överens om att arbeta under viss minimal tidsperiod så ni slipper oroa er för att någon hoppar av. Det blir som en sorts anställningskontrakt er emellan.

Detta måste ni ha på plats och det behövs en viss miniminivå av strategiskt tänkade för att ni skall ha en chans att skapa ett riktigt företag. Så detta borde ni inse och jag hoppas att ni gör det.
bjoahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-17, 12:55 #10
Supermoderator

Supermoderator

Min åsikt är att cirka 40 000 kr inte är speciellt mycket pengar. Jag har gått in i konstellationer där till och med 20 000 kr per person varit "för mycket pengar" och det blir sällan något vettigt.

Nästan vem som helst kan få ett banklån på 100 000 kr utan säkerhet.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017