FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Gick in och kollade på Alexa.com över de mest besökta hemsidor av svenska besökare. Såg att WN låg på 26:e plats, före bl.a. SVD och di.se. Jag vet att Alexa är långt ifrån ett korrekt mätinstrument som man kan lita på men kan det överhuvudtaget var i närheten att stämma? Inget ont om WN, tvärtom jag besöker nog själv WN mer än andra sidor, men hur många av sveriges befolkning har hört talas om WN?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det lär ju vara för att oproportionerligt många av oss har Alexa toolbar installerat, om man jämför med de generella internetanvändarna. Alexas siffror mäts ju via toolbaren.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jo, jag känner till det. Men man hoppades väl ändå på att Alexa kunde ge en fingervisning... I detta fall ser jag det som totalt orimligt, men jag kan ju ha fel, därutav att jag postade frågan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hihi! Det ser ju bra ut i varjefall!
Det ger ju en någorlunda rimlig fingervisning om man jämför sajter som är frekvent besökta av webmasters - som alltså har toolbaren. Samt en rimlig fingervisning om man jämför sajter som är "vanliga". Webbshopar som säljer datortillbehör mm lär ha ett högre värde, och de som säljer barnleksaker eller inredningsprodukter lär ha ett lägre. Om man funderar lite över målgruppen så kan man i viss mån använda Alexa för att jämföra tycker jag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Visst diskuterades detta nyligen....
Jupp: http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...exa+toolbar&s=w ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Sorry, missade det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Om man tittar på listan och jämför med KIA index så ser man att sidor som finns med på KIA kommer i en helt annan ordning än på KIA. Som ni nämner så beror skillnaden på ett snedvridet urval då vissa grupper säkerligen är överrepresenterade när det gäller att ha Alexa toolbar instalerad.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|