Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hjälp med värdering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-04-07, 20:34 #1
jagge jagge är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2004
Nykomling

Hej,
detta är mitt första inlägg här i forumet efter att jag upptäckt denna eminenta plats!

Det är så här, att jag skulle behöva era synpunkter och tankar om värdering av min sajt farsa.nu

Nu i dagarna har en väldigt stor sajt visat intresse av att förvärva farsa.nu och det kom väl ganska välkommet då jag hade börjat tröttna lite på allt gratisarbete man lagt ner.

Jag har drivit sidan i 2 1/2 år och byggt upp en stabil och lojal besökarskara. ca 11 000 unika pappor besöker sidan varje månad och jag har väl ca 280 000 sidvisningar per månad. Sidan är otroligt känd bland föräldrar och syns ofta både i Tv och tidningar. Sidan är älskad av många och responsen är uteslutande positiv. Mängder av sajter länkar till den och trafiken ökar stadigt varje månad.

Hur ska jag värdera detta?
Besökarantalet är väl inte särskilt högt men sajten når en målgrupp som ingen av de stora aktörerna har lyckats med. Många försök har gjorts men det är farsa.nu som har överlevt och ökat.
På senare tid har den börjat bli ganska intressant i annonsörers ögon men det är inget som jag varken haft tid med eller är särskilt duktig på. Att sälja annonser alltså.

Så nu står jag då inför en eventuell försäljning av sajten och vet inte hur jag ska agera. Vad ska man säga för pris. Hur ska den värderas?
En deal som vi har diskuterat var att släppa sajten gratis till dem mot att jag fick VÄLDIGT bra exponering av min nätbutik hos dem. (de har mellan 200-250 tusen besökare)
I denna deal skulle jag på något sätt också ha ett litet finger kvar i farsa.nu.

Ska jag nöja mig med detta eller ska man göra något mellanting?

Vore jättetacksam för er hjälp!! Man vill ju inte bli blåst...
jagge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-07, 21:30 #2
MrBig MrBig är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
MrBig MrBig är inte uppkopplad
Medlem

Jag skulle först av allt köpt farsa.se , som är ledig, annars kanske de dyker upp som en konkurrent!
MrBig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-08, 14:54 #3
Nykomling

Nykomling

Ingen som har några idéer vad jag ska sätta för riktpris?
Oläst 2004-04-08, 15:08 #4
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Jag hade nog tagit betalt med pengar istället för annonsplats, och sedan tagit beslut om hur mycket och var jag vill annonsera.

Vad den är värd är svårt att veta. Finns det någon som är riktigt intresserad kan du kanske få lite mer pengar. Kanske dumt att fråga men vad tycker du den är värd? Om du inte vill publisera det offentligt kan du skicka ett pm till mig.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-08, 16:04 #5
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Roberts avatar

Först kan du ju mäta det mer konkreta, dvs mät den tid du har lagt ner på utveckling av siten och eventuellt på det material som anses intressant och beständigt (inte "nyheter" etc). Värdera denna tid i kr. Lägg sedan ihop de utgifter du haft i form av domänhyra, serverhyra etc. Denna summa skulle jag ränka som det absoluta minimum om du vill gå +-0, dvs inte gå back iaf.

Sedan kan du ju spekulera i hur mycket reklamintäkter du "förlorar" på att sälja siten, vilken framtida potential den har, och hur mycket "+" du vill gå med affären ifråga, etc. Kanske räkna 1 år framåt? Det kanske tar 6månader för dig att dra igång nästa projekt + att få in pengar ifrån densamma, så du behöver lite "lön" under tiden? Lägg till detta till summan...

Är intressenterna stora så kan du dra på lite på priset. Tänk hur mycket tid de måste lägga ner för att dra upp en ny site till den status din site har och mät denna tid i pengar.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-08, 16:43 #6
echos avatar
echo echo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
echo echo är inte uppkopplad
Medlem
echos avatar

Reg.datum: Mar 2004
Jag tycker du ska ta kontakt med någon redovisningfirmor som t.ex. Deloitte och få ett pris vad de tar för en värdering. De har vana. Räkna definitivt inte bakåt (historiska kostnader) utan på framtida avkastning. Läs mer på www.sivco.nu
echo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-08, 19:28 #7
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Jag och en god vän har gjort en värdering av en trafikskolesajt och det är ganska många faktorer som spelar roll när man driver en sajt.

Vi tog våran genom sedo.co.uk som har fått ganska bra betyg för deras värderingar.

Kan skriva vad dom går igenom lite basic o snabbt:

Vad används sajten för och vilka riktar den sig mot.
Design och hur lätt det är att navigera sig på sajten.
Färger etc.
Hur många hits får ditt domännamn och sajt genom olika sökmotorer.
Struktur på hela sajten.
Funktioner och programmering.
Finns det brutna länkar, bilder som saknas?
Hur många "page impressions" besökarna får. (kom ihåg att dom räknar varje sida som visas i frames)
Har du banners?

Sedan så räknar dom ut genom att ta antal sidor gånger besökare gånger vad varje besökare är värd etc etc.

Sedan så värderar dom domännamnet beroende på ordet, längden på namnet, topdomänen etc.
Kan namnet användas internationellt, är det multiling.?
Går det att marknadsföra lätt?

Så, det är ganska mkt som spelar roll när man får sin sajt värderad med namnet.

Vi tyckte värderingen var jättebra eftersom dom även gav förslag på förbättringar om hur man kunde öka värdet och vilka faktorer man skall tänka på.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-08, 20:34 #8
Nykomling

Nykomling

Stort tack för alla svar! Har funderat på att kontakta någon och nu fick jag ju några namn att gå på. Kanon!
Men är det någon som vågar sig på en gissning av belopp? Naturligtvis väldigt mycket mellan tumme och pekfinger.
Hade varit skönt att ha några synpunkter på själva beloppet innan man pratar med någon "värderare".
Annars man kanske bara accepterar deras värdering och går vidare.
Oläst 2004-04-09, 15:07 #9
Nykomling

Nykomling

Snälla hjälp mig med ett belopp!!!
Jag har ingen utgångspunkt annars!
Oläst 2004-04-09, 16:30 #10
Roberts avatar

Roberts avatar

Citat:
Originally posted by echo@Apr 8 2004, 13:43
Räkna definitivt inte bakåt (historiska kostnader) utan på framtida avkastning. Läs mer på www.sivco.nu
Om försäljning av siten har varit en tanke någon gång i tiden så måste man ju räkna bakåt. Trycker jag in 50k i en site så vill jag ha tillbaka dessa pengar.
Köparen står ju inför 2 val, köpa din site eller sätta upp en egen och driva den till din nivå (eller avstå givetvis). Om tid är pengar (vilket det givetvis är) så bör du räkna ut vad det skulle kosta att sätta upp en likvärdig site och du måste erbjuda ett bättre pris än detta. Framtida avkastning är givetvis viktigt, men du kan inte ta ut det helt på priset. Om du beräknar att du inom 1 år kommer att tjäna ex 100.000kr på siten så får du ju bedöma huruvida du med ditt pris skall "beröva" köparna på den summan via köpesumman (dvs det tar över 1 år för köparna att gå +-0). Köparna vill givetvis gå med vinst när de driver sin(din) site vidare...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017