FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har fått i uppgift att köpa in en massa datalitteratur till en gymnasieskola. Tanken är att elever som läser kurser som tex webbdesign, programmering och databashantering och vill lära sig lite mer på egen hand ska ha tillgång till dessa böcker i skolans bibliotek.
Nu tänkte jag höra vad ni rekommendera. Böckerna ska vända sig till någon som tex kan xhtml + css och vill lära sig php eller asp.net. Eller kanske någon som börjat förstå grunderna i programmering och nu vill fördjupa sig alternativt prova på fler språk. Själv har jag alltid föredragit böcker på engelska framför svenska då jag tycker att de i regel är bättre, men här kommer det behöva finnas nån bok på svenska inom varje ämne med för att underlätta för eleverna som i vissa fall har lite svårt för engelskan. Vilka böcker rekommenderar ni när det gäller: PHP, ASP.NET, Ruby on Rails, JSP, Java, C++, C#, Flash, ActionScript. Ni får även gärna komma med förslag om böcker som är intressanta för de som kan en del och kanske är mer tutorialliknande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kan inte rekommendera någon specifik bok men har hört att SitePoints "kollektion" av böcker ska vara ruskigt bra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kolla vad Studentlitteratur erbjuder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har sedan tidigare köpt in böcker från både sitepoint och studentlitteratur. Bägge är oftast helt okej, dock tycker jag SP över lag håller en högre nivå på kvaliten medan SL har lite mer toppar och bottnar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Det här var skumt! Jag är helt säker på att jag skrev ett inlägg i natt!
Sitepoint-böckerna är okej, jag har några själv. De jag tycker är bäst om är Harry Fuecks "PHP Anthology" 1+2. Han kör med "recept"-stilen och presenterar objektorienterade exempel som sedan kan användas till att bygga ihop en större applikation. Studentlitteratur är väl bäst på svenska. Wileys "Bible"-böcker är mastiga och ofta väldigt kompletta men inte alltid bäst genomförda. Apress ger ut böcker som jag själv gillar framför allt då Zandstras "PHP 5 Objects, Pattern and Practice". Fast är det till nybörjare så är det nog bättre med lite mer "visuella" böcker. Wiley har en filial som gör just sådana böcker: "Visual Blueprint". Har bara PHP 5-boken men den har väldigt tydliga exempel med bildexempel från skärmdumpen. Och av någon anledning verkar det lättare att lära sig när man ser en skärmdump! New Riders är ett annat förlag som jag gillar. Men där har jag främst införskaffat design- och användbarhetsböcker. Hmm... Jag har ett femtontal programmeringsböcker men ingen O'Reilly! Wrox är ännu en Wileyfilial som riktar in sig på mer "seriösa" böcker (Professional AJAX, t ex). Peachpit Press har en billig upplaga som jag brukar köpa när jag ska lära mig något nytt men inte vill lägga ut alltför mycket pengar. Visual Quickpro Guide heter den. Där gillar jag Larry Ullmans "PHP and MySQL for Dynamic Web Sites". Ett hett tips är att surfa in på Amazon.com och se vad böckerna får för betyg och vad recensenterna säger. Det har nästan aldrig slagit fel när jag köpt en bok som blivit rekommenderad där! Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Själv har jag ett gäng böcker från Orelly, problemet med dessa är att de oftast är lysande som referenseböcker men väldigt dålig för de som inte kan något utan vill lära sig från grunden med pedagogiska förklaringar, exempel och övningar. Citat:
Citat:
Tack! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag rekommenderar "PHP5 programmering" från Pagina förlag. Det är en lättläst bok på svenska som tar upp grunderna i PHP och lite SQL. Bra för den som är nyfiken på att börja programmera!
Sen för den som vill fördjupa sig finns "PHP and MySQL Web Development" - en lite tjockare bok som täcker det mesta inom PHP och SQL. Förlag: Developers LIbrary |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Den är ganska dåligt, skriven av dussinförfattaren Jesper Ek. Kan man grunderna i C/C++, och inte är allt för basic skadad, så kan man lära sej PHP med vanlig RTFM ( Se http://se2.php.net ) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|