FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på en sida jag kallar Svenska Wi-Fi Hotspotkartan där målet är att samla ihop en lista på så många av sveriges publika wi-fi hotspots som möjligt och visualisera dem på en karta via Google Maps.
Idag finns strax över 3300 hotspots i databasen, från Telia Homerun, The Cloud och FON, för att testa min idé och undersöka intresset för att förhoppningsvis lägga till fler operatörer och hotspots efterhand. Visar sig intresset riktigt stort finns även en del tankar kring att låta besökare själva rapportera in öppna hotspots på ett kontrollerat sätt. De hotspots som finns i databasen är insamlade via min egen "hotspotspindel", dvs. automatiskt inlästa från ett antal olika källor, och därför kan det säkert hända att en del är felplacerade på kartan och att det saknas hotspots för de tre operatörer som finns i databasen än så länge. Jag har en del jobb kvar att göra på spindeln för att få den bättre och sen kommer det också att krävas en hel del handpåläggning för de hotspots som spindeln inte klarar av att läsa in eller positionera på kartan. Jag skulle gärna vilja ha feedback på design, funktion och användbarhet. Om ni råkar snubbla över någon hotspot som ni ser är felaktig, ex. felplacerad, får ni såklart gärna också rapportera den via den knapp som finns i gränssnittet för respektive hotspot. Sidan finns här: http://www.omwlan.se/verktyg/wi-fi-hotspot...arta/karta.aspx Tack på förhand! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om jag zoomat in mig på en geografisk plats och sedan väljer operatör så vill jag gärna att kartan behåller sin zoom, inte som nu att jag behöver börja om från början, fast med en operatör.
(Du fattar säkert vad jag menar) Ska du även börja indexera allmänna öppna nät, dvs oskyddade routrar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Naturligtvis ska man vara kvar på samma zoom-nivå även när man väljer operatör. Tack för att du påpekade det!
Jag har funderat lite på det där med att indexera öppna nät. Detta skulle i så fall vara beroende av att besökarna rapporterar in oskyddade routrar och det är svårt att veta om en router är oskyddad för att ägaren inte vet hur man skyddar den eller om den är oskyddad för att ägaren medvetet upplåtit den åt allmänheten. En lösning skulle kanske vara att man bara får rapportera in en egen öppen router eller liknande. Jag ska fundera vidare lite på detta och se om det kommer något åt det här hållet längre fram ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Min FON-hotspot finns med i alla fall, på rätt ställe något kvarter när.
Skype ska ju börja köra med öppna hotspots över hela stockholm också, kan ju vara värt att ta med om de har något officiellt index över dem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Grattis till denna uppmärksamhet i IDG!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Gärna länk till valt nätverks hemsida även om det inte finns någon spot i det aktuella området jag zoomat in i.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Min egen hotspot (FON) saknades dock på kartan... men kartan kanske inte uppdateras så ofta?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack också övriga för all feedback!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Max har ju WLAN på alla sina restauranger, kan kanske vara värt att ha med.
http://www.max.se/news.aspx?id=1049&pageIndex=4 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|