FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Undrar om man har rätt till att ta en del av summan man begär i förskott, innan man på börjar ett arbete !? Och i så fall hur många procent är lämpligt att begära i förskott !?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
100% innan leverans iaf. Såvida du inte gör det till kända / stora företag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej, men jag hörde från en annan att han hade gjort ett jobb och sedan så ville inte kunden ha någon ny sajt. Det blev ju arbete i dagar och i onödan..
ps. Är lite ny här =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men huvudregeln är att om du inte kan lita på kunden ska du inte göra affärer med dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Är det ett större projekt så skulle jag åtminstone dela upp betalningen i två.
En i förskott och en innan releasen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Har man en tydlig kravspec och en utvecklad projektplan så kan man komma överens om delfakturering efter varje fas. Fast då börjar vi prata projekt med längre tidsrymder och fetare budget.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag säger bara att man inte levererar 100% av sitt jobb innan projektet är klart om det är en kund/köpare man har hittat på nätet.
Hur ofta kan du lita på nån du inte sett i ögonen och skakat hand med? Det utesluter troligen hälften av alla affärer som görs här på wn. Självklart så kan man betala klumpsumma med folk man litar på. Det kan man inte alltid göra om man skall vara frilansare. Att ta lite i förskott är nog bra eftersom det garanterar en viss soliditet i affären. Som köpare kan man ju se det som betalning för arbete lagt på offert / planering tex. 10-15% känns inte orimligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
I det här fallet så var det en ganska så känd och stor kund (dvs ett av världens största skivbolag med kontor i sverige). Därför blir jag lite skrämd av det jag hört från honom, då han la ner hela verksamheten och tappa förtroendet helt inom branschen. Han gjorde klart ett stort arbete som tog nån månad och sprang på möten för ändringar osv.. "enligt dom var allt bestämt redan / bokat och klart"
Sen kommer ett besked typ att dom inte behöver nåt nytt.. Inga papper skrevs då han litade på dom med 100% eftersom dom var så stora.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Strunt samma för jag ska inte ge upp =) , Men är det på tok för mycket om man begär 50% innan på börjat arbete och restrerande belopp vid leverans.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Är det ett projekt på en månad så tycker jag det är helt rätt att få hälften innan projektets början. Se bara till att ni har ett avtal som båda parter är nöjda med.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|