FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I en annan tråd här på WN så togs det upp det här med att betala skatt på tjänster, jag tyckte att det lät galet, så jag var tvungen att ringa till skatteverket och ta reda på hur det faktiskt ligger till.
Min fråga var: "Om en kompis hjälper mig att måla om, så hjälper jag honom att installera sin dator, behöver vi då betala någon skatt?" Den första handläggaren sa att det skulle man inte göra, när jag då frågade om det altså var helt lagligt att byta tjänster utan att betala skatt så sa hon att hon skulle kolla upp det. Hon försvann, och någon minut senare har jag en lite äldre och något bistrare tant på tråden. Jag ställer samma fråga igen och svaret kändes lite underligt. Hon sa att det skall man visst skatta för, vi skulle ta reda på vad en målare tar betalt i timmen, och vad en IT-konsult tar i timmen och sedan betala skatt på det beloppet. Detta låter orimligt i mina ögon. Inga pengar inblandade över huvud taget, och jag hjälper min vän som hjälper mig. Att han som målare oftast inte tar mer än 150 kronor i timmen för jobbet, och att jag som konsult ofta inte tar under 800 kronor tyckte hon också var en faktor som var lite oroande och gjorde hela tjänstbytet orimligt, men att det ändå var så det skall gå till. Då kom jag med en ny situation. "Förra helgen hjälpte jag min syster att flytta, denna helgen skall hon hjälpa mig", och visst var det samma sak där, vi skall ta reda på vad en flyttfirma tar för att hyra ut en flyttgubbe, och betala skatt på det beloppet. Så om vi båda är panka så har vi inte råd att hjälpa varandra att flytta? Efter samtalet har jag fått fler idéer, när går gränsen för vad som skall betalas skatt på och inte, om jag är hemma hos en kompis på fest, och innan vi går bestämmer mig för att diska ur vinglasen, skall det då betalas skatt baserat på den lön som en diskare har? Jag hade ingen aning om dessa regler, och jag har nu bestämt mig för att inte hjälpa vänner och familj, för att inte hamna i trubbel med staten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Helt rätt fabian, passa dig så att jag inte kommer och sopar lite utanför ditt kontor senare idag. Misstänker att du inte har skrivit på kollektivavtalet heller, det blir blockad direkt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
De skapar ju bara möjlighet att lära sig att fuska med skatten på det sättet i mina öron. Inga pengar inblandade = ingen skatt. Så borde det vara.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Så sant så sant. Har för mig att jag upptäckte detta i samband med att någon kvällstidning prövade att ringa samtliga skattemyndigheter för att fråga detta och fick lite olika svar från olika distrikt. Skattemyndigheten verkar inte riktigt själva ha bestämt var gränsen går och ditt exempel med att diska efter att varit på fest eller middag är ju klockrent.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
1.) Jag jobbar gratis mot att min vän hjälper mig, då beskattas marknadsvärdet av tjänsten. 2.) Min vän betalar mig och jag betalar honom, priset vi kommer överens om är 1 krona, det är denna vi betalar skatt på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Man brukar säga att "inga frågor är dumma frågor", men jag tror detta är ett undantag...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Eller som det ser ut i verkligheten så fuskar 99,99999% av svenskar för jag har aldrig hört att någon anmäler sådana saker och betalar skatt för det, har ni hört det? Om mina vänner hjälper mig att flytta så tar jag det som en självklarhet att jag ska hjälpa de när de flyttar och jag anmäler inte det till skatteverket och det gör säkert ingen annan heller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hur blir det då om jag hjälper min granne att flytta och han betalar mig 1kr för hjälpen skall man skatta för 1kr eller skall det skattas på marknadsvärdet av tjänsten?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vaddå inga pengar inblandade? Målar ni huset med vatten ur sjön eller?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Citat:
Och vaddå med vatten, du betalade färgen med redan skattade pengar + 25% moms i butiken så du betalade nog med skatt för att få måla ditt hus. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|