FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej,
Jag har blivit anlitad att leda en nybörjarkurs för att tillverka hemsidor, det är ca 6 deltagare som är lite äldre och har ingen eller väldigt lite kunskap om att tillverka hemsidor. Kursen är på ca 8-9 timmar. Nu är det så att jag aldrig jobbat som "lärare/ledare" förr, så jag skulle vilja höra med er hur jag ska lägga upp det här. Ska jag köra old school html med dom, tables etc...eller gå rakt på css sidor? Som jag ser det borde det vara svårare för nybörjare att lära sej att göra css sidor och även svårare för mej att lära ut det på den tiden. Dreamweaver kommer vi att arbeta i. Förslag mottages mer än gärna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
CSS är kanske lite överkurs för en 9-timmars kurs med nybörjare.
Fokusera dig på de grundläggande funktionerna i Dreamweaver till att börja med... Hur man väljer bakgrundsfärg/-bild, formaterar text, infogar bilder, använder tabeller, skapar länkar osv. Och förstås(?) hur man publicerar sin hemsida. En del tid bör gå åt till att låta dem praktisera/experimentera med sina nya kunskaper. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
På 8-9 timmar hinner nog inte du att lära ut så mkt. Så grunderna med hur man lägger inte bilder länkar osv. Gå inte in på något avnacerat då de kommer att endast bli förvirrade och inte kommer att få ut något av kursen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har arbetat en hel del med den gruppen av ovana användare i olika sammanhang.
En grundläggande sak är att prata lite om bilder. Att det inte är så lämpligt att lägga upp bilden från digitalkameren/mobilen direkt på hemsidan och bara dra ned bildens ytstorlek. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Även om du skippar just CSS, så gör oss alla en tjänst: lär dem korrekt xhtml.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
För övrigt, till ursprungliga frågeställningen, tipsa gärna om att W3C faktiskt har en specifikation och lite grann som semantik. Vill man t ex en rubrik finns det element som lämpar sig betydligt bättre än t ex FONT ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
På 8-9 timmar med totala nybörjare skulle jag rekommendera WYSIWYG-läget i dreamweaver. Lär dom ingen HTML alls men berätta att man även kan använda kod-läget i dreamweaver för att koda hemsidor.
Jag skulle lägga upp det som att det är ungefär lika lätt att skapa en hemsida som att skriva ett worddokument. Det låter tryggt tror jag. Sedan tycker jag även att du ska gå igenom lite hur man lägger upp sin sida på Internet, och då menar jag inte hur man configurerar IIS 5.0 eller en Apacheserver utan verkligen något basic i stil med FTP till en färdig server... Beror ju såklart helt på deras förkunskaper men skulle jag lära min far att göra hemsidor på 8 timmar så tror jag iaf att det är lika bra att skicka kod-läget och gå på wysiwyg.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du bör berätta om förträffligheten med användarvänlighet.
(notis: länken är en bra start på vad du bör ta upp) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kör lite grunder för hur internet fungerar med webservrar, URL-adresser och hur sidor länkar till varandra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|