FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Om jag har en adress t ex. bildgalleri.se och vill att när man skriver bildgalleri.se/micke så ska $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] också peka till den mappen direkt. Alltså tanken är att man ska kunna göra massa mappar t ex. /peter, /maria, /fred m.m. utan att behöva ändra länkarna i alla filer i varje mapp. De ska räcka med att ändra på ett ställe. T ex. i settings eller data-filen för den mappen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Det du söker är:
För apache: mod_rewrite För IIS: ISAPI_REWRITE |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Asså VAD FAN är mod_rewrite!? Och kan man alltså göra FLERA ompekningar då? Säg att jag har en länk som ser ut såhär: "/admin". Den finns med i varje mapp nedan:
"/micke" "/peter" "/fia" "/maria" Men i t ex. mappen "/micke" så länkas den till "/micke/admin" och i mappen "/peter" länkas den till "/peter/admin". Är det verkligen rätt att man ska börja behöva fiffla i apache-inställningarna? Jag har hört om nå "global.." va de nu heter. Kanske helt fel men ändå. Om ni är helt säkra på att man ska använda dedär mod_rewrite så kan ni då säga vad det ÄR för nånting? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Du kan skriva om länkarna hur du vill...
Tillexempel: www.url.se/micke/admin/ pekar i verkligheten till www.url.se/users/index.php?user=micke&sub=admin eller något liknande... Hade du bara sökt på google efter det så.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad jag förstår så ska jag aktivera rewrite_mod vilket jag har gjort. Sedan ska jag skapa en .htaccess-fil i root-mappen? Och i den filen ska alla direktiv ges? Vad jag också förstår är att man kan göra många olika sorters direktiv.
Är det någon som vet hur jag ska skriva för att få mina önskemål att fungera? Alltså att göra t ex. mappen "/micke" till en "rootmapp" och mappen "/peter" till en annan rootmapp, där alla lokala länkar i mappen bara kan länkas inom den mappen. Alltså om en länk i mappen "/micke" är "/" så skickas man till "/micke". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Men jag vet ju att man ska kunna fixa de på nått sätt. Tänk själva va jobbigt de är om man ska ha flera bildgallerier på sin webserver som är likadana och man måste behöva ändra varenda länk i hela bildgalleriet för varje bildgalleri man har, det är ju ännu mer ologiskt på nå sätt, elle rkanske inte ologiskt men det känns som att det finns en bra lösning för dethär, det är ju ändå programmering vi pratar om, klart de måste finnas en lösning, det måste ju vart ganska många som vart i min situation!!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker nog att det logiska är det som Thomas nämnt. Att / skulle peka till /{user} är för mig ologiskt då man inte kan komma till roten.
EDIT: PS. Med formulär/cookies borde man kunna göra det du vill. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Men mitt problem borde ju herregud va hur vanligt som helst! hur gör annat folk då?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Använd en subdomän åt dom??? |