FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har börjat tröttna på ett Svenskt aktiebolag som ett antal tillfällen gått på kunder till oss - inhämtar underskrift hos nån anställd som faxar tillbaka till dem och så kommer dom till oss och påstår sig ha fullmakt att flytta kundens domäner till sig och vill för det inhämta auth-code från oss. (Jag har börjat höra mig omkring och har nu förstått att vi inte är ensamma som blir kontaktade av dem). Tjaa det får man väl finna sig i kan man tycka att man tappar några kunder då och då..
Till saken hör att kunden som skrivit på den sk fullmakten inte är densamma som är vår kund. Sen när man börjar syna dem lite i sömmarna hittar man följande: Bolaget som skickar ut faxfullmakter kallar sig själva "RIKTAD Networks AB" De är registrerade ombud hos IIS (.se) under namnet "RIKTAD Networks AB" De är registrerade ombud hos Ficora (.fi) under namnet "RIKTAD Networks AB" De är registrerade ombud hos Norid (.no) under namnet "RIKTAD Public Relations AB" De är registrerade ombud hos Eurid (.eu) under namnet "RIKTAD Networks Scandinavia AB" Vid kontroll har de sedan start av bolaget endast hetat RIKTAD Public Relations i Sverige AB (org. 556681-3936) och ingenting annat. Jag har också ett starkt minne av att detta ämne om att verka och ingå juridiska förbindelser under annat bolagsnamn än det som är registrerat tagits upp bla i det här forumet och att det inte är tillåtet eller tom direkt olagligt. Kan det verkligen vara så att 4 av 4 domänregister är så totalt utan kontroll att de godkänner dem som ombud utan att kontrollera bolagsnamnet, så länge dem betalar. Jag vet inte vilka regelverk .fi, .no och .eu har, men vad gäller .se så visas vare sig prislista eller IIS's avtalsvillkor på www.riktad .se --- Hmm, dom har registrerat följande domäner på bolaget eller på sig själva: [dipcom.se] en lokal konkurrent heter dipcon.se [prodocom.se] en lokal konkurrent heter prodocon.se [euro909.se] en global konkurrent, numera en del av Verisign heter Euro909.com [euid.se] och [euroid.se] har en slående namnlikhet med EURid som är registret för .eu och leder till Riktads ".eu-sida" [domandirekt.eu] länkas till en negativ artikel om domandirekt (joop, det är en av orsakerna till min irritation) Känns ju inte speciellt seriöst..Dom skriver på riktad.se att dom är medlemmar till Svensk Handel - finns det något sätt man kan kontrollera det ? Är det lagligt att ingå juridiska avtal under falskt bolagsnamn ? Är det överhuvudtaget lagligt att utge sig företräda ett bolagsnamn som inte existerar ? Är det fler WN-medlemmar som blivit utsatta för deras "knep" ? Det enda namnet som förekommer kring bolaget är Grundaren/VDs namn. Kommentarer någon ? |
|||
![]() |
![]() |
|
|