Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jobba åt Google?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-31, 14:55 #1
niqlas niqlas är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
niqlas niqlas är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
Det är så att jag har fått erbjudande om anställning av Google, intervju osv avklarat men jag tackade nej pga min vardagssitution inte tillåter att jag släpper allt och flyttar omedelbart. Häromdagen ringde Googles Irlandskontor upp mig, och jag blev jag erbjuden ett ytterligare arbete hos google, men blev än en gång tvungen att tacka nej. Däremot lyckades jag få min profil ligga öppen längst upp i deras anställningslista, och när jag kan flytta är det bara att jag ringer min kontaktperson hos Google irland så får jag i princip börja jobba på en gång.

Min fundering är, är det någon som har arbetat eller arbetar åt Google i just Dublin, Irland. Lönen är rätt okej, än om inte den bästa i irländska mått. Däremot är förmånslista jag precis fått ta del av rätt lång (bredband i hemmet, gymkort, cykel, fria måltider, fria resor, 2utlandsresor med familj genom google evenemang osv...), och att de står för flyttkostnader upp till 20k kr osv kan motivera inte en riktigt hög lön. Att sedan googles byggnad ligger i den "finare" sidan av Dublin, alldelens vid havet och inte i de jättelika "IT-campus" komplexen längre in i landet gör inte saken sämre. Men hur är förhållandena, kontorsmiljöerna? atmosfären, någon som vet något förutom det som läses i tidningar och olika tv reportage? Kanske är det till och med någon som har arbetat vid google som AdWord/AdSense coordinator, marketing, analytics. vilket är de tjänster jag har blivit erbjuden som ingångs port i företaget.

Antar att en hel del här tycker jag är rätt körd i huvudet, som inte tar mitt pick och pack och flyttar omedelbart. Google är ändå google?! säger många. Allt är inte så lätt när man har ett schysst hus, sysselsättning som måste slutföras (slutfasen av ex/uppsats) etc. Och dessutom precis i startgroparna att starta upp en egen lite verksamhet på 50% osv.

Min fundering, är det någon som har erfarenhet av att arbets hos google? är det värt att ta sitt pock och pack 300mil (eller vad det nu är), och bosätta sig i ett land där snön aldrig faller.
niqlas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-31, 15:26 #2
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Det är ju fruktansvärt svårt att svara på för en annan som inte har mer koll än det du skrev här om din vardagssituation.

Men man kan väl säga som så att vad jag förstått så har de anställda det mycket bra hos google. Verkar vara en av de bättre arbetsgivarna man kan få.

Meriten av att ha jobbat där lär också vara mycket värd i branschen. Det är en sak att säga att man jobbat med IT, online marknadsföring, försäljning osv. Det är en annan att kunna säga att man jobbat för google.. Alla vet vad google är och det lär nog vissla högt på listan.

Dock som sagt, omöjligt att säga, men har du möjligheten att få anställning efter att din uppsats är färdigställd så är det väl bara att vänta?

Värt att nämna är att jag inte jobbat för google utan också går på hörsägen.
Kalledoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-31, 15:26 #3
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Det man läst på ämnet tidigare, typ folk som arbetar åt dem i usa osv, så verkar det vara helt sjukt bra. Antar att det beror på vad man gör osv. Kan du inte åka dit och kolla lite innan du tar beslut? få lite guidning osv osv. Det är väl nästan en förutsättning inna man tar ett sånt beslut?
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-31, 15:31 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Om google av dig är intresserade så bör det även finnas andra intressenter... om lönen är ett bekymmer för dig så kan du säkert få mer betalt på annan plats?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-31, 16:14 #5
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
Vilken typ av jobb?
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-31, 16:25 #6
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Vilken typ av jobb?
Citat:
som AdWord/AdSense coordinator, marketing, analytics. vilket är de tjänster jag har blivit erbjuden
Det är bra att läsa igenom inläggen
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-31, 18:18 #7
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Va, snöar det inte på Irland?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-31, 22:26 #8
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Om du inte har fru / barn så tycker jag du ska åka. Visst, examensarbetet kanske är bra att göra klart, annars kan det ju vänta också. Om du är utbildad inom det här området så är ju detta den bästa chans man kan få. Jobba där 2-3 år och du kan få jobb vart du vill i världen, på vilket företag du vill kan jag tänka mig. Att byta jobb inom Google eller byta världsdel är nog inte heller någon omöjlighet efter något år.

Pluggar själv ekonomi och vår motsvarighet att jämföra mot är att ta jobb på KPMG / ÖhrlingsPrice.. eller lokalt revisionsföretag som ger kanske 2-3000kr mer i månaden. Nästan alla väljer de multinationella företagen framför de mindre just för utvecklingsmöjligheterna.

På google har du ju 10% av din arbetstid fri för innovationer också. Bara det är ju sjukt inspirerande...
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-31, 22:42 #9
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Enligt dokumentären om google som gick på SVT för någon dag sen så sa dom väl till och med att 20% av arbetstiden gick till "egna projekt"?

Och eftersom google blivit utsedda till världens bästa (eller amerikas bästa?) arbetsgivare, så jag hade nog varit väldigt sugen på att ta erbjudandet. Har du blivit kontaktad själv så vill dom ju verkligen ha dig också, därmed så kommer dom säkert satsa lite på dig.
Hjalle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-01, 08:18 #10
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
emptys avatar

Reg.datum: Jan 2006
Nackdelen är väl vänner och familj man "förlorar", vet inte om jag skulle klarat det.

Annars skulle jag lätt tagit jobbet. Riktigt kul att jobba hos Google efter allt man hört.
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017