FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Har någon här gjort en lösning så att en användare automatiskt kan registrera en subdomän till ens adress. Typ som istheshit gör. Är det krångligt? Var börjar jag? Måste man göra nåt speciellt script som kommunicerar med mitt webbhotell? /Christoffer |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hum, först beror det på hur ditt webbhotell har satt upp sin server. Man kan använda VirtualDocumentRoot om man kör apache.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för båda era tips!
Jag kör Proinet och Servage. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hus ska subdomämen användas? Är det bara som istheshit går det att lösa med mod-rewrite, till exempel enligt nedan som visar innehållet från www.ärsötast.se/subdomän/filnamn om man skriver in subdomän.ärsötast.se/filnamn
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^([^\.]+)\.xn--rstast-9ta0m\.se$ [NC] RewriteCond %1 !^www [NC] RewriteRule ^(.*)$ /%1$1 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack igen,
Det är inte direkt lätt med rewrite och så. Har ni några bra tips på sidor där det beskrivs så att en treåring kan förstå det? Jag skulle vilja att rewriten gör så att tjena.test.se visar värdet som egentligen finns på www.test.se/index.php?namn='tjena' hur skulle man skriva då? I princip vill jag bara kunna plocka ut subdomänen som skrivits in och visa den för användare i en dynamisk fil (index.php). Väldigt mycket som .istheshit om inte exakt som det. Jag testar för övrigt Milliscripts men det går jäkligt trögt. Vet inte om Proinet har wildcard DNS. Kjette? Har ni det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det här borde göra det du vill (om du ändrar till rätt domännamn):
RewriteEngine on RewriteCond %{HTTP_HOST} ^([^\.]+)\.xn--rstast-9ta0m\.se$ [NC] RewriteCond %1 !^www [NC] RewriteRule ^(.*)$ /index.php?namn=%1 Nu kan jag inte speciellt mycket om rewrite utan använder mest try and error (mest error ![]() Men koden ovan fungerar så här (tror jag) RewriteEngine on - Aktivera stödet för rewrite RewriteCond %{HTTP_HOST} ^([^\.]+)\.xn--rstast-9ta0m\.se$ [NC] - Plocka ut subdomänen till %1 RewriteCond %1 !^www [NC] - Kolla att subdomänen inte är www, om den är www så avbryt. RewriteRule ^(.*)$ /index.php?namn=%1 - Skapa den "nya" adressen |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
För att förklara hur vi gjort för istheshit.net, så kan jag säga att det inte är några subdomäner alls egentligen. Allt sköts av php. Så nu vet ni det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag testade koden som du hjälpte mig med i tråden men utan större resultat. Tänkte att det kanske beror på att du använder en IDN-adress i ditt exempel, så att rewritecond aldrig inträffar. Nu bytte jag bara ut rstast mot min adress (tex. "test") men gissar att tex 9ta0m har nåt att göra med ä och ö... Hur skulle man skriva just den raden för "test.se"? Om någon har ett tips så letar jag fortfarande efter en bra sida där det väldigt lättförståerligt tar upp mod rewrite, för det är inte en barnlek. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
xn--rstast-9ta0m\.se är konverteringen av ärsötast.se.
Du ska ersätta xn--rstast-9ta0m\.se med test\.se. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|