FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Står inför ett litet dilemma.
På en av mina sajter har en medlem lagt in en bild som denne har hämtat från Internet. Sedan blir jag kontaktad av ägaren av bilden som kräver mig på ett fyrsiffrigt belopp som "kompensation" för att min sida har visat hans bild. Jag plockar bort den meddetsamma, dock polisanmäler personen ändå och nu har polisen bett mig om uppgifter till medlem som la in bilden... Frågan är: Ska jag lämna ut uppgifterna (och "hänga ut" min medlem). Till saken hör att det gäller en icke-kommersiell sida (så varken jag eller den som lade in bilden har någon ekonomisk vinst på bilden). Till saken hör också att killen som äger bilden inte gjort något för att skydda sin bild. Inte stoppas "högerklick", inte lagt in sitt namn i bilden inte ens skrivit på hemsidan att den är "skyddad". Min slutsats är att det är en skitgrej och absolut inget "brott". Ska man ändå hjälpa polisen eller bara säga att vi inte har uppgifterna kvar....?? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns väl ingen anledning att inte hjälpa polisen i det ärendet?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Sidägaren/webbhotellet är skyldiga att lämna ut uppgifter till polisen vid en polisutredning.
Varför inte samarbeta när ni själva inte har begått något fel? Det finns alltid en risk för att du/ni framstår som ytterst suspekta och kanske delaktiga i polisens ögon om ni inte har koll på era medlemmar eller säger er "tappa bort uppgifter". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Detta inlägg är t.ex. skyddat av upphovsrättslagen om det kan anses att det uppnår tillräcklig verkshöjd. :-D |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Lämna ut killens IP, brottet som han gjort sig skyldig till lär inte ge fängelse så hans ISP kan i sin tur inte lämna ut hans namn och adress.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Löjligt att driva det så långt. Skulle varit nog med att du tagit bort bilden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jaja - att lämna ut IP, men inte e-post, kan ju kännas som rätt väg... Polisen lär få lite att göra om dom ska starta utredningar för denna typ av förseelse. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Som jag ser det har du inte gjort något fel: du har inte själv lagt upp bilden, och när fotografen bett dig plocka bort den har du gjort det. Då tycker jag fotografen inte har anledning att jaga dig, med varken advokater, räkningar eller polis. Men det är fotografen som bestämmer.
Den som laddat upp bilden är en annan sak däremot. Utan att veta mer än det du skriver här kan jag tänka mig en hel del scenarion, där jag som fotograf hade agerat på helt olika sätt: 1) det är en enstaka bild som laddats upp på ett enda ställe, utan kommersiella intressen 2) det är en enstaka bild som laddats upp på ett enda ställe, med komemrsiella intressen 3) det är en bild som laddats upp på flera ställen, 4) det är flera bilder som laddats upp på flera ställen I fall 1 hade jag personligen nöjt mig med att bilden raderas. I fall 2 hade jag, troligen, också nöjt mig med att bilden raderas. Kanske att jag skulle vilja veta att uppladdaren får en tillsägelse. I fall 3 vill jag att polisen får tillräcklig info för att identifiera den/de skyldiga (om det verkar vara en eller några få som laddat upp på alla siter), så att denne/de kan få en officiell tillsägelse. I fall 4 skulle jag nog agera enligt fall 3, men jag skulle önska mig ett resolut agerande. Jag skall säga att jag själv är fotointresserad (jag finns på tex www.fotosidan.se), och förstår fotografer vars bilder plötsligt dyker upp på ställen de inte vet om och godkänt. Fotografer lider, i det här avseendet, av teknikutveklingen: eftersom 'alla' kan 'ta bilder' blir fotografer med flerårig erfarenhet jämförda med grannens pojk som precis köpt sig en digitalkamera för 500. Yrket (och hantverket) minskar i värde och hela yrkesgruppen måste slåss för att inte gå under. Att då inte agera om man ser att ens bilder sprids utan tillstånd är att hjälpa till att gräva yrkesgruppens kollektiva graven. För en intressant vinkling av problemet med piratkopiering kan ni läsa den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showth...threadid=29644 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är detta 1:a gng då?? denna medlem kanske tidigare har gjort samma sak
och nu vart ngn less på hans "snattande" Oavsett det så tycker jag det är dålig stil att ge sig på sidägaren ist för "tjyyven" Har ibland hittat mina bilder på utlänska sidor och då mailat typ abuse, ibland försvinner bilden från nätet och ibland inte, När det inte gör det så är det bara rycka på axlarna och gå vidare, Att han kräver er på pengar kan nog härröra till det Uffe skriver här ovan he he he! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag råkade ut för att en av våra forummedlemmar "hotlänkade" in bilder från en annan site i forumet och siteägaren skrev ett surt mail till mig där han bifogade en prislista från Bildombudsmannen (inte en myndighet utan ett kommersiellt företag!!) och ville ha pengar.
Jag gjorde om hotlänkarna till vanliga länkar och skrev ett vänligt mail tillbaka där jag förklarade vad jag gjort och att medlemmen fått sig en tillsägelse, ville han ha pengar av *mig* fick han driva det som en juridisk process. Hörde aldrig något från honom, vare sig bu eller bä. Konstigt nog är det enda gången jag råkat ut för en sådan episod. Det länkas in bilder ganska friskt i inläggen och alla lär ju inte ägas av den som länkar in dem. Upphovsrättsligt sett tycker jag det är bättre med hotlänkningar, samtidigt så stjäl ju det bandbredd vilket inte är bra. Många (majoriteten) använder det för att länka in bilder de själva äger och har på egen hosting så den tekniska möjligheten måste finnas kvar. Dessutom kan användarna bifoga bilder till sina foruminlägg så att bilderna lagras på vår server. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|