Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sms betalning - Vilka?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-13, 13:57 #1
lummis avatar
lummi lummi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 8
lummi lummi är inte uppkopplad
Nykomling
lummis avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 8
Tjenixen,
Är det någon som vet vilket företag det är som tillhandahåller betaltjänster via SMS som har nummer - 72456 ?
Ser att många använder sig av just detta företag....någon som vet?
lummi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-28, 10:31 #2
posse posse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 361
posse posse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 361
Prova telefix.se fungerar mycket bra
posse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-29, 05:54 #3
Micke humor Micke humor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Micke humor Micke humor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Måste nog säga att jag tycker att telefix verkar ganska oseriösa. Det står tex att det är helt gratis men läser man lite till så kostar det ändå pengar att bli kund.

Jag tittar runt lite efter ett system att ta betalt med i ett nytt projekt jag har på gång och det skulle kunna vara intressant med sms.betalning.
Men inte till dem rövarpriserna telefix tar.
Först får man bara behålla 5,89 om samtalet kostar 10kr. Desutom drar dem 50öre exl moms för att skicka ett svarsmail, vilket gör att man om kunden betalar 10kr har ynka 5kr kvar.

När det gäller Cellsynt skriver de inte ut några priser alls vilket i regel är det samma som att det är svindyrt...

Är det nån som vet något bra företag att ta betalt via sms med där man inte blir ockrad?
Micke humor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-29, 10:29 #4
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
BetalSMS blir man alltid ockrad eftersom operatörerna tar en så stor del.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-29, 11:24 #5
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Citat:
Originally posted by Max@Apr 29 2007, 10:29
BetalSMS blir man alltid ockrad eftersom operatörerna tar en så stor del.
Är så trött på att operatörerna ska få skäll för att de tar mycket i avgifter (och tro mig, jag hade varit mycket gladare om de tagit lägre avgifter så se det inte som en objektiv kommentar).

Jag kan garantera att t ex Paypal tar mer än vad operatörerna gör när det gäller microbetalningar. Eller en PSP och ett inlösenavtal med en kund som betalar med kreditkort. Jag vågar påstå att du blir precis lika "ockrad" när du tar kreditkortsbetalningar på så låga belopp.

T ex Paypal:
10kr debiterat = 2kr moms = 8kr kvar. Transaktionsavgift 2,9% + 0,30 USD = du har kvar 5,61kr. Ha gärna också i åtanke att du enbart når de kunder med kreditkort vilket är vansinne om man säljer digitala tjänster, då man isåfall tappar alla ungdomar som inte har fått bankkort än.

Jämför gärna med en PSP och ett inlösenavtal, om kunden betalar med "äkta" kreditkort då så har du ännu mindre kvar..
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-29, 16:16 #6
Micke humor Micke humor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Micke humor Micke humor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Jag hittade en sida som verkar seriös och har schysta priser. Och inte heller skäms för att skriva ut dem på sidan.
De tar ingen startavgift, ingen månadsavgift utan bara procent. Man får behålla 72% minus 50 öre för svars-sms:et.

yo.se (mosms tror ja de heter med)

Nån som använt dem och vet om de är bra?
Micke humor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-29, 16:34 #7
Micke humor Micke humor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Micke humor Micke humor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Till Tobbe:
Sms-betalning är ju just till för microbetalningar.
Att gämföra med kortbetalningar är inte relevant i det här fallet eftersom man använder kortbetalningar för större beställningar i huvudsak.

Med kort tex.
medlemsskap 100 kr, Transaktionsavgift 2,9% + 0,30 USD (ca 2,9kr + 2,1kr = 5 kr) vilket gör att man behåller ca 95%
På 1000 kr behåller man ca 97%

50kr med sms betalning gör att man har kvar ca 25kr med telefix tex.
50kr med kort betalning gör att man har kvar ca 46,50kr.

Dvs att den fasta avgiften som bankerna har på ca 0.3 dollar eller i Sverige ca 3 kr är till för att motverka små köp.

Att bara ta höga procent tal tvärsöver och desutom ta en avgift för att få använda systemet är ocker. Det skulle inte förvåna mig om flera av bolagen skulle fällas för ockerverksamhet enligt lagen med.

Detta oavsett om ockerverksamheten har sin grund i att Telia tar en oskälig transactionsavgift på 15%.

Tänk er att tex swedbank skulle börja ta 15% för att föra över pengar mellan konton?
Micke humor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-29, 17:16 #8
MrJazz99s avatar
MrJazz99 MrJazz99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 21
MrJazz99 MrJazz99 är inte uppkopplad
Nykomling
MrJazz99s avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 21
Citat:
Originally posted by Micke humor@Apr 29 2007, 16:34
Till Tobbe:
Sms-betalning är ju just till för microbetalningar.
Att gämföra med kortbetalningar är inte relevant i det här fallet eftersom man använder kortbetalningar för större beställningar i huvudsak.
Med kort tex.
medlemsskap 100 kr, Transaktionsavgift 2,9% + 0,30 USD (ca 2,9kr + 2,1kr = 5 kr) vilket gör att man behåller ca 95%
På 1000 kr behåller man ca 97%
50kr med sms betalning gör att man har kvar ca 25kr med telefix tex.
50kr med kort betalning gör att man har kvar ca 46,50kr.
Dvs att den fasta avgiften som bankerna har på ca 0.3 dollar eller i Sverige ca 3 kr är till för att motverka små köp.
Att bara ta höga procent tal tvärsöver och desutom ta en avgift för att få använda systemet är ocker. Det skulle inte förvåna mig om flera av bolagen skulle fällas för ockerverksamhet enligt lagen med.
Detta oavsett om ockerverksamheten har sin grund i att Telia tar en oskälig transactionsavgift på 15%.
Tänk er att tex swedbank skulle börja ta 15% för att föra över pengar mellan konton?
Har TELIA gått ned till 15% på sina betalnummer ? Förr så låg dem på 30%. Undrar vad dem tjänar pengar på nu, ockrarna.......
MrJazz99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-29, 17:38 #9
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Micke humor@Apr 29 2007, 15:16
Jag hittade en sida som verkar seriös och har schysta priser. Och inte heller skäms för att skriva ut dem på sidan.
De tar ingen startavgift, ingen månadsavgift utan bara procent. Man får behålla 72% minus 50 öre för svars-sms:et.
yo.se (mosms tror ja de heter med)
Nån som använt dem och vet om de är bra?
Jag är ingen storkund hos MOSMS utan använder det endast för just mikrobetalningar som en tilläggstjänst för mina besökare/användare på 3W.se. Anledningen till att jag använder dem beror på att, som du säger, det inte är någon startavgift/månadskostnad och att det är mycket enkelt att komma igång.

Det finns inte (enligt min uppfattning) speciellt stort utrymme för skräddarsydda lösningar men är det just grundläggande funktionerna du är ute efter (ta emot betalningar samt skicka bekräftelse på detta) så duger det nog gott. Exempelvis att "välja" avsändarnummer på svars- och utgående sms'en eller liknande tror jag inte de har stöd för.

Just nu verkar de dock ha problem med kapaciteten/inloggningen vilket inte är så imponerande.
Citat:
Can't connect to localhost as mosms
MySQL Error: Too many connections
Måste nog dra tillbaka min "rekommendation".... eftersom jag precis upptäckte att flera av mina konton jag hade hos dem blivit stängda utan att någon information gått ut ifrån dem angående detta. Detta innebär inte bara att pengar hållits inne men också att flera av mina mindre tjänster där jag använder dem inte har fungerat på senaste tiden. Är inga jättebelopp men det rör sig om ca 1200 SEK som gått förlorade den här gången.

Har också tidigare varit med om att de stängt konton pga "inaktivitet" gällande inloggning på själva kontot via webbgränssnittet. Så se upp!
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-30, 02:45 #10
Micke humor Micke humor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Micke humor Micke humor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Tackar för infon Marcus.

När, och om, det blir aktuellt skall jag hålla ögonen öppna.

Hursomhelst kan det kanske vara värt att testa själva tjänsten med mosms och om det funkar bra kanske byta till nått stabilare där man kan förhandla. Om inget har ett bättre förslag vill säga.

Men det är svårt att förhandla när man kanske utgår från 1 betalning per dag.. Hehe
Micke humor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017