Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Yrkes beskrivning på nån som kodar och driftar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-08, 14:05 #1
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
Flitig postare
wizzos avatar

Hej jag försöker starta ett projekt där man typ säljer mp3 från en sajt ungefär som dem Allofmp3 gör i Ryssland. Grejen är den att jag inte kan dem tekniska detaljerna vare sig hur Allofmp3s infrastruktur ser ut el. hur jag själv ska bygga min egen infrastruktur.
Så jag antar att jag gör bäst i att försöka anlita nån som kan sånt.

Jag har snackat lite med en ISP (med mina bristfälliga kunskaper) där dem bl.a. nämnde detta
Citat:
Om du hyr server av oss måste du ändå ha någon som kodar och driftar. Vi sköter endast den "hårda" biten som den fysiska servern samt internet accessen.
Så jag frågade vad är yrkes beteckningen på en som kodar och driftar allt?
Då svarade dem:
- finns massor
- kodare/programerare
- konsulter

Min fråga är då, ifall jag letar efter nån som kan den biten dvs. att koda och drifta allt. Hur gör jag för att formulera min annonsering korrekt så att jag får tag på rätt kompetens?
Att skriva jag söker kodare/programmerare el. konsulter låter så brett och allmänt, hur kan jag mer specifikt precisera dem arbetsuppgifter jag behöver hjälp med? (när jag själv inte ens vet exakt vilka arbetsuppgifter som behöver kunna lösas)
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-08, 14:11 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det bästa är förmodligen att du försöker hitta något i stil med en webbyrå. Jag tolkar ditt inlägg som att du behöver någon som kan hjälpa dig att bygga webbplatsen med eventuella betalningslösningar och allt. Du behöver sedan kunna anlita dem igen om det uppstår problem eller du behöver göra förändringar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-08, 14:12 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Allt-i-allo? Det du är efter är två yrkesbeskrivningar men man kan nog slå ihop dem: systemutvecklare med driftansvar
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-08, 14:27 #4
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

det här med att nån ska bygga webbplats +betalningslösningar och allt har jag haft i bakhuvudet hela tiden. Har bara inte haft nån bra beteckning på hur jag skulle sammanfatta/uttrycka det. Fast i och för sig, dem som bygger webbplatser+betalningslösningar brukar väl inte vara utbildade i ämnet databashantering? Det verkar ju vara ett yrke för sig den kontakt som jag har snackat med iallafall. Är det nånting viktigt anser ni att ha med en databas snubbe som hanterar medlemskonton och mp3 filerna osv. El. är det nåt som en webbplats+betalningslösnings byggare kan hantera själv i förstadiet?

systemutvecklare med driftansvar, är det allt jag behöver nämna vid en framtida annonsering, el. bör jag vara ännu mer specifik när jag söker folk inom denna kategori? För jag antar att alla systemutvecklare med driftansvar där ute brukar använda sig av Linux mjukvaror och inte licensierade produkter osv. när dem sätter upp servrar??
Oläst 2007-01-08, 14:30 #5
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
emptys avatar

Reg.datum: Jan 2006
Du söker en programmerare som kan hantera det du söker, varför klydda till det =) In i Förmedling av jobb och tjänster och skriv vad du söker. Många här på wn kan hantera flera saker. :]

/empty
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-08, 15:10 #6
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

OK I will in the near future! el. nej förresten....Jag vill kunna ställa upp en grov kostnads kalkyl innan the big bang liksom.
Så en sista fråga behöver jag ställa, vart kan jag kolla upp aktuella löner för respektive yrkes kategori? Känns meningslöst att anonnsera ett jobb som ligger under lönestandard och bara sitta och vänta i onödan för att man erbjudit för dålig lön.
....jag har inte tid att vänta!

och behöver jag en separat databas hanterings gubbe/gumma för mitt projekt som beskrivits ovan el. räcker det med 2 hantverkare: webmastern+systemutvecklaren/driftansvarig?
Oläst 2007-01-08, 15:47 #7
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Originally posted by wizzo@Jan 8 2007, 16:10

och behöver jag en separat databas hanterings gubbe/gumma för mitt projekt som beskrivits ovan el. räcker det med 2 hantverkare: webmastern+systemutvecklaren/driftansvarig?
Allt beror ju på kompetensen hos personen du anställer. En hantverkare kan ofta flera saker, inte bara såga och använda hammare.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-08, 15:52 #8
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
Jag skulle tippa på att du kan hitta någon som kan göra det för 20-25 k/ månad i lön, eller 300-900:- per timma som konsult, och jag tror att du kan hitta en person som täcker allt du söker.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-09, 23:01 #9
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

Vet nån vad det kostar att betala revisorn varje år? För det är bara en gång om året man måste göra det va inte varje månad?
Oläst 2007-01-10, 20:54 #10
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Fast i och för sig, dem som bygger webbplatser+betalningslösningar brukar väl inte vara utbildade i ämnet databashantering?
De flesta (många) som bygger webbplatser kan tillräckligt om databashantering för en sådan webbplats, då det (antagligen) är enkla databaser.

En annan sak. Hur har du tänkt få tag i låtarna du ska sälja? Antar att skivbolagen kräver ganska bra betalt.
Det kommer aldrig att gå att konkurera med allofmp3 då dessa utnyttjar ett "kryphål" i den ryska lagstiftningen som gör att de slipper betala till skivbolagen utan enbart behöver betala till den ryska motsvarigheten till STIM.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017