FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan,
vad använder man för teknik då man bygger ett chatt som typ msn? och hur gör man för att koppla detta mot en databas? säg att jag vill skriva, "hej" och så ska det på andra sidan komma ut som "bra"... och detta gör man i databasen dvs bestämmer då man skriver hej så ska det komma ut bra på andra sidan o vice versa |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En replacement-funktion är nog ditt minsta problem.
Hur som helst behöver du i regel två applikationer. En server och en klient. Eftersom du jämför med MSN Messenger antar jag att du inte vill skapa en webbchat. Du skulle kunna använda dig av exempelvis C++, C# eller Java för att skapa både server och klient. Precis som du säger kan det vara bra med en databas för att spara användaruppgifter med mera (samt för att hysa fraser du vill kunna byta ut). Läs lite om nätverksprogrammering i språket ovan du väljer. Faktum är att många nybörjarguider brukar handla om just en simpel chatt-applikation. Edit: Särskrivning |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
jg har hört att den snabbaste kommunikationen är via p2p om man vill bygga ett chatt, stämmer det? men hur ska det funka med in och ut datat, man måste vid varje ord som postas kolla det mot databasen, dvs göra en sökfunktion som kolla finns det ngt som heter "hej" då ska den skriva ut "bra" på andra sidan, kommer detta inte att vara väldigt prestanda krävande?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
P2P, som i client-to-client, innebär förvisso att du slipper använda dig av (och betala för) en central server. Å andra sidan mister du en hel del kontroll över din tjänst.
Men du skulle kunna låta alla klienter stå både i anslutning till din server, och i direktanslutning till andra klienter. På så vis kan de för varje meddelande som skickas (inte för varje ord som skrivs in) skicka det till din applikations- eller databasserver (om du vill låta klienterna ta hand om logiken vid översättning) och få det översatt - Innan de skickar det till den mottagande klienten. Eller tvärtom, att låta alla klienter som tar emot meddelanden skicka dem till servern först. Dock klumpig lösning, och det skulle vara ganska lätt att manipulera applikationen så att det går att skicka meddelanden utan att först översätta orden via servern. Då vore det bättre att köra en vanlig client-to-server-lösning, "P2CP2". och låta alla meddelanden passera din server ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
det e exakt vad jag vill göra oxå, att allt går via min server? vad krävs för detta? finns det några färdiga applikationer där ute som erbjuder den här typen av lösningar? vad bör man söka på?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Aha. Du vill inte bygga den själv utan använda en redan utvecklad. Det bör finnas en del opensource-applikationer du själv kan gå in och modifiera för att implementera din replace-funktion. Kan dock inte slänga upp några på rak arm.
Förmodligen räcker det med att hitta en opensource-server, sedan finns det säkert flera färdiga klient-applikationer som kan kommunicera mot den. Har för mig att exempelvis Google Talk använder ett protokoll som är kompatibelt med sådana open source-servrar. Kommer dock inte ihåg vad det heter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Förmodligen!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|