FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kanske lite fel avdelning, men....
Vad bör IP nummer kosta hos en leverantör där man har sina servrar. Låt säga man skulle vilja ha 10 stycken, vad är en rimlig kostnad? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Gratis, via RIPE regler så får man inte ta betalt för IP!
Man får ta ut en administrativ avgift, men det bör vara en engångsavgift och inte per IP! Att ta betalt för IP på shared hosting är dock rätt då det blir lite administrativt arbete samt för hantera SSL cert. Men tyvärr tar många ut avgift av IP och tycker det är mycket fel, man ska inte ta ut det för kunder med egen server. En administrativ kostnad för uppsätning och det kan vara okej men månadskostnad är bara att blåsa kunder. Skulle aldrig få för mig ta betalt för IP till våra kunder mer än på shared hosting. Nu kommer säkert många andra leverantörer som gillar att ta ut avgifter för IP som dom igentligen INTE får hoppa på mig eller dom leverantörerna som inte ens äger sina IP gnälla lite men. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Tack Patrik för ett uttömmande svar!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag tror nämligen inte på det du säger riktigt, stötte denna frågan redan 2001 då vi lekte med vhosts på IRC med Ripe och den förklaring som fanns då var att mellan RIPE och LIr varken kostar det nåt eller får inte kosta, än idag hittar jag inget i deras regler som säger att LIR -> slutkund inte får ta ut avgifter. Så du kanske kan ge mig en direktlänk, alternativt slipade brillor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Har ingen direktlänk men finns lite olika dokument hos dom som säger lite saker som kan vara lite otydliga.
Men dom säger själv att man inte får, har haft lite mail med dom så vet. "They can charge for services associated with administering addresses but they should not be charging for IP addresses themselves." VHOST för IRC skulle jag se mer som kostnad för en proxy tjänst inte i grunden för IP. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Har också varit helt övertygad om att RIPE har tydliga regler för att man inte får ta betalt för ett IP nummer mer än en administrativ avgift. (Luddigt, men känns ändå rimligt)
Letade efter det häromdagen i ett annat sammanhang, men kan inte hitta det i klartext någonstans, så antingen har jag drömt det, eller så har det ändrats på senare år. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Har varit så från många år tillbaka nu och är fortfarande så, problemet är att många medvetet skiter i det.
Samt diskuteras på deras möten. Tyvärr blåser många leverantörer kunderna på massa små avgifter, att ta betalt för IP är som att ta betalt för luft. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Citat:
Till saken hör att jag också hört detta till och från men aldrig fått det svart på vitt från RIPE, därför var jag intresserad av källa till påståendet nu när det är på tapeten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Ok Decibel, vad skulle ett månadspris vara rimligt för 10 IP adresseer OM man fick ta betalt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Finns läsa allt möjligt på RIPE sida, du får själv leta. Sedan min riktiga källa är att RIPE själva sagt det via mail.
Sedan tycker jag det är självklart leverantörernas ansvar att själva ha koll på vad som gäller för regler. Terabyte: Lämpligt pris om man fick ta betalt är beloppen på vad du skulle betalalt för luft om man fick ta betalt för det. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|