FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hur kan man få tag i ägaren till en .nu domäm?
Informationen som listat på numanes är inte direkt informativ och på sidan finns ingen man kan gå efter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har sagt det innan, .NU är den enda ccTLD som inte är offentlig med whoisinformationen. Varför? Jadu, den kan man ju fundera på ;-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Förslagsvis kontaktar du DNS-leverantören/webbhotellet och ber dem förmedla information till ägaren. Vi gör detta utan problem, givetvis utan att röja ägaren, tror det är många andra som gör det likaså.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Prova att be Nunames vidarebefordra ett mail till ägaren.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Själv tycker jag att det suger att dom visar namn i whois. Har själv en del domäner jag ej vill synas ihop med.
JonathanS: Går det inte att få sina namn dolda i whois hos loopia på något sätt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
empty > Vad som uppvisas i whois bestäms av respektive Registry, exempelvis syns enbart för- och efternamn i whois för .se-domäner som ägs av privatpersoner.
Det finns registrarer som erbjuder sk. "anonym whois" för gTLDs. Detta är dock något av en gråzon då ICANN egentligen inte tillåter detta. Dessa registrars kringgår ICANN's regler genom diverse specialavtal med sina kunder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
ursäkta för bumpning av gammal tråd, men den är relevant.
Med .NU domäner. Hur fungerar det med dold whois-information, samtidigt som webbsidan som använder domänen saknar en ansvarig utgivare; och bryter mot t.ex PUL..? Blir domänföretaget då skyldigt att lämna ut uppgifter som skall ligga till grund för en polisanmälan? Har skickat e-brev till nunames.nu med liknande fråga, men skriver även här i förhoppning om att någon medlem har vidare tips. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Tror att du får svårigheter där. Nu vet jag inte exakt hur ägarstrukturen ser ut för .NU-domänen i sig, men svensk lag gäller enbart i Sverige. Dvs, du kan normalt sett inte "tvinga fram" information från ett utländskt företag för att kunna göra en polisanmälan enligt svenska lagar. Nu är det möjligt att de ger dig informationen ändå av någon anledning, men det är en annan sak.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
då bad jag nic-se dölja min info och det gjorde dom. fast det va juh nic-sedå, vet inte hur det funkar hos andra |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|