FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har idag två bolag, dels min enskilda firma och dels ett aktiebolag. Inom kort ska aktiebolaget ta över hela verksamheten, bolaget kommer då att köpa min enskilda firmas varulager.
Det jag undrar över är om man får sälja lagret till valfritt pris eller om man måste värdera det till ett skäligt pris? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du har antagligen ett bokfört värde, lägre än det torde vara svårt att gå.
Eller har du tänkt dig få ut några kronor extra? Annars kan jag tipsa om att på foretagande.se finns det fenor på sådana här frågor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Genom att sälja till underpris hade tänkt flytta över vinsten från den enskilda firman till aktiebolaget eftersom detta skulle gynna både mig och företaget eknomiskt, men detta är alltså inte lagligt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
hör med din revisor... han borde kunna berätta hur mycket underpris du kan ta ut utan att skattmasen blir nyfiken...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Har för mig att man måste ha en utomstående "expert" som skall värdera varulagret.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Nej det får du ej göra. Om du har ett lager värt 100 tusen kr och säljer det för 1 krona skulle RSV....
![]() Du måste sälja det till marknadspris. Om du har köpt in det för 100 tusen kr till din enskilda så kan du sälja iväg det betydligt billigare till ditt AB än 100k, men exakt hur mycket beror på vad det handlar om. Prata med din revisor, sånt borde du ha frågat då han/hon hjälpte dig fixa ditt AB. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Finns inget bestämt pris för enskild firma i sånna här fall men det ska vara skäligt. Ibland går det inte att få inköpspris, ibland är inköpspriset löjligt lågt jämfört med marknadsvärde osv..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Om du köper en vara för 100 tusen kr. Och har den i t.ex. 2 år så är varan med största sannolikhet inte värd 100 tusen kr. Utan betydligt mindre. D.v.s. du säljer skiten för marknadspris. Vad varan är värd IDAG. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du borde kunna plocka in varulagret som ett privat tillskott. Men prata med din revisor - han ska kunna sånt här.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|