FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Inkomster för webbsida.
Hola.. Tänker bedriva en sida, där jag kommer att ha annonsutrymme tillgängliga för företag. Nu är det så att jag är privatperson. Hur skall jag agera för att lösa detta på smidigaste sätt; medlemmar på sidan kommer även kunna ”köpa” tjänster. Skall man starta Egen firma med F-skatt osv.. hur skall man gå till väga ? Vad är det enklaste alternativet för mig ? //Trevlig helg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, F-skatt och Enskild firma är enklast. Inkomster tar du bara upp i din vanliga inkomstdeklaratation och du behöver ingen revisor. Smidigt och bra.
Kör hårt, kan förresten också rekommendera PhpAdsNews som är ett gratis och bra annonseringssystem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
PhpAdsNews , tack för tipset skall genast se över det alternativet.
Då man förmedlar sina tjänster så antar jag att dessa skall vara inkl.moms då jag vänder mig till privatpersoner samt exkl till företag. Vad ligger momsen på .. är det de vanliga 33% lr ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hehe.
Du ska alltid slå på 25% moms oavsett om du fakturerar ett företag eller en privatperson. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack najk och El bueno,för era snabba svar.
//Trevlig fort på lör kvällen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nja, man ska inte alltid lägga på moms. Inte om du säljer till företag utanför Sverige (med giltigt VATNR inom EU) eller privatpersoner utanför EU.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Om det inte är din huvudsakliga försörjning så fungerar 'Hobbyverksamhet' upp till 30k. En verksamhet som är självständig och varaktig men som är utan vinstsyfte betraktas som hobbyverksamhet.
Inkomster behöver inte ses som ett vinstsyfte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Akkeman: Är du säker på att det är 30.000kr? För jag har hört 16.500, 50.000kr osv så vore skönt att veta exakt vart det ligger.
Tack, David |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
http://www.skatteverket.se/download/...0833/34406.pdf |