Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Läcka PR

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-12, 13:01 #1
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Försöker ständigt sätta mig in mer i fenomenet Page Rank.
Det som jag nu har börjat fundera är hur vår sida läcker PR, som jag har förstått att man gör så fort man har utgående länkar.
Är det värt att lägga in länkarna i JavaScript så att sökmotoerna ej kan följa länkarna, eller behövs ett antal utgående länkar? Länkarna fyller ingen direkt funktion annars, än mer för folk som verkligen vill gräva sig djupare.

Finns det någon liknande som "alt"-taggen är för "img" fast för flashfilmer, som sökmaskiner tar någon hänsyn till?

Andreas
Andreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-12, 15:34 #2
Hennkes avatar
Hennke Hennke är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
Nykomling
Hennkes avatar

Jag tycker att det är helt klart ett bra alternativ att använda JS för att undvika PR-drop.
Det går att få bra PR även utan men jag tror det underlättar.
Men som du nämner så är det bra att ha ett antal länkar ut från sidan i alla fall.
Tipset lyder, använd inte JS på de länkar som går till något som har med sidans
område att göra. På så sätt har du relevanta länkar utåt och de andra är
dolda i JS.

Ingen aning ang. Flash.
Hennke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-12, 23:27 #3
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
För mig påminner det här om måsarna i "Finding Nemo"..."mine, mine, mine, mine".
Du vill gärna ha en hög PR (vilket man bl.a får genom länkar till sin sida) men vill inte dela med dig med länkar utåt? Är inte det bakvänt, jag menar om alla gjorde så skulle hela PR systemet braka ihop?

Eller så har jag fel....igen...
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-12, 23:54 #4
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
På en kommersiell site jag håller i, länkar jag till flera hundra konkurrenter eller komplementer/kollegor till denne, just därför att det är strategiskt bra av såååå många skäl... ? (Vill inte uppge alla) Kan kort avrunda med att Vi är nöjda - besökarna är nöjda, de man länkar till är nöjda... Vi har fått många ovärderliga kontakter, och dörrar har öppnats.
Med en öppen hand kan man både ge och ta... Det finurliga är att ju mer man ger, ju mer får man tillbaka (även om det inte var avsikten från början). Fast jag märker att några är mycket skeptiska till detta tänkande, :unsure: - men så är det när snålheten bedrar visheten ler lite finurligt*
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-13, 11:43 #5
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by Andreas@Mar 12 2004, 11:01
Det som jag nu har börjat fundera är hur vår sida läcker PR, som jag har förstått att man gör så fort man har utgående länkar.

Är det värt att lägga in länkarna i JavaScript så att sökmotoerna ej kan följa länkarna, eller behövs ett antal utgående länkar?
gäller detta bara på huvudsidan
eller om jag har en massa länkar på www.minsida.se/minundersida.html
gör det att PR minskar även för min www.minsida.se
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-13, 13:27 #6
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Dec 2003
Validating

Citat:
om alla gjorde så skulle hela PR systemet braka ihop?
Härligt Christian.
Äntligen någon som förstår att alla dom knep som vi "optimerare" använder av, så småningom tömmer ut den möjligheten eftersom det sinom tid blir en metod som inte längre fungerar.

Med 5 år i SEO branschen så har jag sett mängder av liknande tekniker komma och gå.

Dessvärre så är det ju så att dessa tekniker fungerar i nuet.
Så mitt råd är att följa Henkes råd (tyvärr), det fungerar idag.

Men. eftersom jag tror på ärlighet och är fullständigt övertygad om att ett seriöst länkbyte med kottekta href länkar kommer ni att tjäna på i det långa loppet. Att ni läcker lite PR idag gör nog om ett litet tag, när reglerna ändrats igen att ni går vinnande ur striden.

För mig är det en strategi i Logisk Sökmotoroptimering.
Jag kan naturligvis ha fel i detta ?? !!

Hans Sandblom www.seologik.se | www.tjorndesign.se
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-13, 16:43 #7
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Flitig postare

Vilken metod man än använder för att behålla/öka sin PageRank så är den bättre än den som TjörnDesign/SeoLogic själv anänder. De skickar mail-spam (from hans2 [81.227.101.116] by mail.seologik.se with ESMTP (SMTPD32-8.05) id AE9B39CF00A8; Sat, 13 Mar 2004 12:20:59 +0100) om att de vill göra länkbyten från en oindexerad sida med en URL som innehåller ordet /linkadder/, vilket är typ av URL som Google troligen slutat indexera för rätt länge sedan.

TjörnDesign: Har inte wwwgbg.se någon spampolicy?
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-14, 13:44 #8
Hennkes avatar
Nykomling

Nykomling
Hennkes avatar

Ja, det är en fråga om etik och moral även.
Som Hans var inne på (känns som att jag får skriva detta jämt ) så kommer och går de flesta "tjyvkneps"-metoderna.
Även om detta inte är en sätt att lura sökmotorn, utan egentligen byggt för annan användning, så blir det lite av effekten.
Men ur en effektsynvinkel för dagen så tror jag på metoden.
Hennke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-14, 14:02 #9
Validating

Validating

Vaddå, skickar Spammail ??
Har du nicclas fått ett "spam" mail av mig ??
Jag skickade igår ut en seriös länkförfrågan till ett par hemsidor som jag frågade om dom vill byta länkar !
Dessa adreser placerade jag i BCC för att bespara mottagaren med onödig information.

Ang /linkadder/:
Att Google "troligtvis" skulle filtrera bort denna URL'en, kanske, kanske inte.
Kan väl iofs hålla med om att valet av URL för en gångs skull inte var genomtänkt men att den skulle vara bortfiltrerad, icke. Men som allt annat så är allting enbart teorier. (1120 indexerade på ordet linkadder).

Om wwwgbg har någon "spam policy" ??
Visst har dom det, för just "spam".
Och sen är det väl inte min ensak, jag äger inte wwwgbg.

Om vi sedan skall titta på mina siter, visst, SEO Logik är helt ny (2 veckor).
Siten har just för första gången blivit djupspindlad, dock ännu inte komplett.
76 indexerade sidor (av ca 130 st).
Ingen rankning är ännu utförd av Google.
Visst kunde jag väntat i en vecka eller två tills rankning utförts med att gå ut och fråga, men nu gjorde jag inte det och det är faktiskt mitt val, inte ditt att bestämma.

Jag har på min länkbytessida 2 typer av länkningar.
1 = allmän i ett automatiskt system som besökare själva kan lägga in sig på, mot återlänk.
2 = seriöst byte med href länkning.

Jag är dock inte det minsta tveksam till denna nya sites kapacitet !
Jag innehar topplaceringar med det mesta inom SEO branschen med TjörnDesigns sida.
Är inte ett dugg tveksam till att SEO Logik kommer att bli ännu bättre rankad (som om det skulle vara möjligt) !
sökmotoroptimering #1
sökmotor optimering #2
marknadsföring sökmotorer #1
marknadsföring på sökmotorer #1
sökmotormarknadsföring #2
sökmotor marknadsföring #2
marknadsföring hemsidor #3
marknadsföring hemsida #1
sökmotorpositionering #7
samt en del annat.

Så, nicclas, tål din egna site en granskning ner till minsta detalj ?
Har gått igenom alla dina inlägg och profil och du är ganska annonym.
Som jag ser det, och leta gärna längre på alla mina över 130 sidor på seologik.se och se om ni hittar något annat fel/fusk.
Publicera gärna det här isåfall.
Men, publicera gärna din egna URL, så vi kan granska den med.

Och nicclas, se inte detta som ett påhopp, det är endast svar på det som du frågade om

Med vänlig hälsning:
Hans Sandblom www.tjorndesign.se | www.seologik.se
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-14, 14:52 #10
Flitig postare

Flitig postare

TjörnDesign: Angående ditt mail till så uppfattar jag det som SPAM. Jag har inte efterfrågat informationen och mailet är inte specifikt riktat till mig eller min hemsida utan är mycket allmänt formulerat. Mailet hänvisar mig desutom till en automatiserad länkfarm. Om wwwgbg.se uppfattar det som SPAM eller inte vet jag inte, men det är ju inte så svårt att ta reda på om man vill.

Jag har inget emot din verksamhet eller sökmotoroptimering i stort. Sökmotoroptimering är inte fusk! Jag har absolut inget emot att du byter länkar med andra, eller använder dig av en länkfarm. Att vissa SEO-tekniker påverkar resultaten i t ex Google till mångas nackdel (i form av "dåliga" sökresultat) är ju Google:s problem, och något som de säkert hittar åtgärder för bara de får experimentera lite mer. Jag tycker din sida tjorndesign.se är bra och innehållsrik och den förtjänar att returneras högt bland resultaten på sökningar om svensk SEO.

De flesta metoder för att få mer trafik tycker jag är ok, det jag inte tycker om är när jag får SPAM (eller mail som det från dig, vad du nu vill kalla det).

Angående att jag är anomym så hittar du min URL i min profil. Vill du veta mer så får du väl maila mig personligen - du har min adress Jag misstänker att vi har sökmotorer som gemensamt intresse, även om jag är mer intresserad av tekniker och algoritmer (typ HITS och PageRank) för sökmotorer än av SEO.

Om min sajt tål en närmare granskning? Ja, det kan jag inte svara på. Du får gärna granska den om du vill
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017