FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||||||||
|
|||||||||
Har WN som tidsfördriv
|
För inte alls länge sedan nämndes det här på WN hur försäkringskassan .se fulregistrerades för att skicka besökarna till en porrsida. Efter WN uppmärksammat detta tog media fart och framlyste hur fula metoder dessa fulregistrerare använder. Denna fick mig och många andra att hoppas på att det skulle i vart fall få domänsnyltarna att tänka till lite.
Trots detta fortsätter fulregistreringarna, och åter igen är det försäkringskassan som blivit utsatta. Denna gång rör det sig om försäkringkassan .se Personen bakom domänen är allmänt känd här på WN som renkis/naim och har flera gånger visat sig inkräkta på varumärken och köpt upp domäner i ont uppsåt med glädje. Blott 17år och redan en erfaren IT-brottsling! Istället för att avskräckas av medias uppmärksamhet på försäkringskassan så inspireras dessa människor med låg moral. Några få tidigare exempel utav många av denna person: Registrerar wå.se endast för att sälja dagen efter till wiklundsåkeri, därefter vid försäljningen registrerar även .com för att dagen efter lägga till försäljning. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Metoderna är gamla men fungerar tyvärr än. Köpa snarliknande domäner för missbruk eller att sälja. Eller att hävda att man haft sidan länge (trots att den är nyregistrerad), att det finns en stor trafik på sidan och att andra spekulanter (ofta porrsidor) är intresserade. Det kallas bedrägeri och dessutom extremt omoraliskt! Ovetande mindre företag blir av med 10.000-tals kronor i köp av värdelösa domäner. Flertalet har även blivit bedragna av denna person på andra sätt än i domänhandel och velat ta det till juridiska åtgärder: Citat:
Citat:
Citat:
Att jag tar ageranden av denna sort personligt kan knappast behöva nämnas. Spamma forum är en sak men när denna person har gått ifrån dessa tveksamma metoder till direkt kriminella är det bara för mycket. Lura småföretagare utan IT-kunskaper på pengar som redan har ett hårt ekonomiskt klimat i Sverige är den lägsta sortens människor. Ännu lägre, precis under amöbor, löss och dokusåpakändisar kommer domänsnyltarna! |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Man kan väl bara instämma. För att bre på med något som är småpotatis mot detta har hans hemsidor gratisscript. Det står i användaravtalet för dessa script att de inte får användas i komersiella syften. Ännu ett på högen. Kan man få folk avstängda från internet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() I övrigt... usch va folk är XXXXXXXXXXX!!!! (censurerat) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad håller du på med Danski ? Du är ju lika tramsig du !
Att du inte gillar denna tonåring som beter sig plumt var och varannan gång, förstår man fort. Men det finns ju gränser.. Du anklagar honom för att vara "erfaren IT-brottsling" ! Vidare påstår du att "webmessenger" är ett Microsoftägt varumärke, vilket är helt felaktigt, vilket du skulle sett om du läst igenom den aktuella tråden. Jag förstår inte heller var anklagelsen är att han köpt wå.com om han nu lyckats sälja wå.se. Var sjutton skulle det vara för fel - vill nog tro att 95% av folket härinne har sånt affärsdriv att dom skulle försöka med samma sak (köpa wå.com och lägga till försäljning). Sen presenterar du en massa lösryckta meningar från saker vi inte får veta något om eller kan kontrollera för att till sist avsluta med att åter igen berätta hur kriminell och amöbalik han är. Danski - Du har gjort betydligt bättre inlägg än detta ! <_< Du lägger inte ett enda inlägg i tråden om Comitnet som tjänar hundratals miljoner på liknande saker, men du slänger en massa ovett över en tonåring som tjänar några tusenlappar på domännamn, måhända på ett klandervärt sätt. Det är lätt att se saker grumligt när man är förbannad.. ---- Tror även att Naim/Renkis själv skulle vilja bemöta det du skriver om honom, men då du gett dig på en av de få personer som inte har skrivrättigheter här inne så blir ju ditt inlägg ganska lågt och tarvligt. Jag har även kontrollerat wå.se/wå.com lite - och det stämmer ju inte heller det du skriver ...wå.se reggades första tillgängliga "gratis IDN-dagen" dvs 16/10 och wå.com är ju reggad 2/11 och hamnade till försäljning på domain8.se den 16/11.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Instämmer i jokkoapa om att även om renkis betett sig illa och handlat med domäner i "ond tro" så motiverar det inga påhopp och påstående om ett kriminellt beteende. I mina ögon är det lika lågt.
Men visst! Upplys mig gärna om ett fall där någon dömts eller blivit misstänkt för brott när denne brutit mot villkoren från NIC rörande registrering av domännamn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||||
|
||||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Citat:
Men inte att förglömma att personen som nu har tagit försäkringkassan .se håller på att försöka bli en ny comitnet, är det då fel att försöka stoppa detta? Citat:
Citat:
Har precis för 2min sedan talat med honom i telefon där han lovat att sluta med denna typ av verksamhet. Och det är helt ärligt det enda jag begär, att i vart fall fått en person att sluta med oseriösa affärer. Åter igen beklagar jag att allting inte har källa bakom och om någon känner sig påhoppad. Edit: Syftningsfel |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Danski - Jag tyckte bara att det gick över styr och att det var olikt dig...
Sen blev jag lite illa till mods när man läser i andra trådar om hur grabben inte fått lön på månader och att arbetsgivaren gått omkull. och efter att ha googlat på hans namn hittar man en blog... njaa efter att ha läst lite där, så kändes ditt inlägg som en "överdriven moraltant". i övrigt ..bra att ni tog kontakt med varann ! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Danski, jag läser alltid dina inlägg med intresse, för du har oftast en tanke och även belägg bakom... tror du är en kille med huvudet på skaft... men lite av mitt förtroende tappade du då du stavar "brutit" "brutigt"
![]() Förresten så är jag fullt med på vad du vill ha ut med ditt inlägg och ja, jag håller med dig om din poäng! EDIT: För snabba fingrar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ush, det var ju riktigt illa med sådana onödiga stavfel. Får nog börja med stavningskontroll så man inte sänker sitt förtroende hos dig =) Citat:
Personen i fråga har över telefon mig personligen försäkrat om att kontakta NIC.SE angående att avregistrera försäkringkassan .se och att avsluta all nuvarande tveksam verksamhet. Något jag litar på och kan därför anse denna tråd som avslutat, syftet är uppnått. Han var ödmjuk mot mig och man kan då inte vara något annat än det samma tillbaka. Det krävs faktiskt lite stake att ringa upp mig inte bara en gång utan två trots den hårda och inte minst sarkastiska ton jag kan ha. Stort beröm för detta till ni vet vem! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En avregistrering är inte nödvändig....
Jag registrerade försåkringskassan och försökringskassan (båda .se) igår. Idag fick jag svar från Försäkringskassans presstjänst att de inte misstycker att jag engagerar mig för deras sak och pekar om domänerna till deras startsida. Genom att skriva om det här förhindrar jag mig själv att framstå som en IT-brottsling om någon mot förmodan skulle gräva i det eller om jag skulle få för mig att peka domänerna till lunarstorm istället. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|