Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Letar webbhotell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-04, 22:40 #1
Lena Lena är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Lena Lena är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Jag kom på att jag antagligen sitter på information som kan vara av intresse för alla hosts.
Jag letar efter ett webbhotell och kom underfund med att det kan vara intresse för er att veta vad en eventuell kund letar efter på era hemsidor. Förvisso är jag bara en person i mängden, men var finns statistik på vad som gör att en kund väljer just ditt hotell eller väljer någon annan?
I alla fall, de faktorer jag tittar efter på hos ett webbhotell är följande (utan rangordning):
* Finns organisationsnummer - EF, HB eller AB?
* Telefonnummer & adress som går att kolla mot ex. GulaSidorna?
* Driftsinformation
* När reggades er domän och genom vem? Stämmer info med vad som står på hemsidan/Gula sidorna?
* Finns bolaget i kronofogdens databas? :blink: Enkelt och snabbt telefonsamtal.
* Finns bolaget med i svenska Nic:s ombudslista om man reggar .se-domäner?
* Svarar på mail och hur snabbt kommer svaret?
* Tydliga priser på hemsidan och vad som är extra tjänster
* Tillgängliga betalningsalternativ och betalningsmetoder
* Frågor och svar i FAQ
* Förutom allt ovan kontrollerar jag också installerade komponenter, utrymme m.m. (d.v.s. det vanliga som brukar jämföras)

Oj, undrar om jag kommer bli svartlistad p.g.a. detta?
Undrar smått om jag är kontrollfreak eller bara ovanligt misstänksam innan jag klickar på 'beställ'-knappen?
Hoppas att någon blir glad över min lista, det är ju inte kul att bara få skäll.
Kan tillägga att det är mitt första "betal hotell" jag är på jakt efter och vill helst akta mig för någon lurifax (eller 13-åring med egen server och snygg hemsida).
Lena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-05, 00:38 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Bra lista, några saker jag känner mig lite nödgad att kommendera dock.
Citat:
* Finns bolaget med i svenska Nic:s ombudslista om man reggar .se-domäner?
Har inget med bolagets seriositet att göra, eller hur bra dom är. Jag personligen är inget ombud, men ändå reggar jag 10-talet .se per dag, jag tar lite extra för .se och köper dom av ett annat ombud istället.
Däremot kan man ju utöka frågan och fråga isåfall var webhotellet köper sina domäner, om dom inte finns listade

Citat:
* Telefonnummer & adress som går att kolla mot ex. GulaSidorna?
Lite samma sak, tekniken går framåt, mer företag väljer internetbaserad telekommunikation, ännu finns inget samarbete mellan t.ex. dom allmänna registren och virtuella operatörer på internet, och således finns inte heller numren listade. Så man skall nog inte rygga bara för att numret inte finns med på gulasidorna
Dom andra punkterna du tog upp, org.nr och bolagsform, även kontrollera med kronofogde täcker upp ev. osäkerhet angående företagets förhavanden.

I övrigt tycker jag det var bra punkter att tänka på, borde nästan göras som "sticky" i webhotelldelen av forumet
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-05, 12:31 #3
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Och det tål att upprepas att dumheter som "obegränsat utrymme" och "obegränsad överföring" inte finns till fast pris. Begränsningarna göms istället i vaga avtalspunkter som webbhotellen kan tolka efter eget tycke.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-08, 20:46 #4
qraze qraze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
qraze qraze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Vet att denna tråd inte skapades igår men väl ändå tillägga en sak.

När det gäller att beställa domän så är det viktigt att man ser till att webhotellet registerar domänen på dig som kund och inte på sig själv då detta kan ställa till med problem när du ev. vill flytta ditt webbkonto till något annat webbhotell.

Nåja, bara ett tips.
qraze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017