FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan!
Nu ska jag äntligen komma igång och starta mitt första företag, men innan dess skulle jag behöva räta ut ett frågetecken bara. Jag är 17år dvs inte myndig, och som jag har förståt det så är det inga problem att driva företag, däremot så kan man behöva målsmans tillkännagivande mm varje gång man ska skriva avtal och dylik. Nu är det här inte något problem efterssom jag ska starta företaget tillsammans med min fader. Men jag har även planer på att i framtiden skaffa f-skattesedel för att kunna börja sälja webbsidor, så min fråga är om jag borde slå ihop det med det första företaget, som kommer ägna sig åt försäljning, eller registrera två olika företag. Det första företaget kommer att vara ett handelsbolan, och företaget jag eventuellt ska registrera själv blir ju isånna fall en enskild firma. Vad finns det för för och nackdelar med att starta ett, eller två företag? Är mycket tacksam för alla svar! /Tomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du behöver överförmyndares tillstånd. Det räcker alltså inte med dina föräldrars samtycke.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, så det kanske är en bra ide att slå ihop företagen med andra ord?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Testa och hör med kommunen angående överförmyndaren. Där kan de förmodligen också ge dig bra råd angående din andra fråga.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ett tips är att skumma igenom HBL (1980:1102) som inte är så lång. Där kan du läsa om rättigheter och skyldigheter i HB och enskild firma.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Krostoffer: Tack!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det finns inga som helst fördelar för dig att utöver handelsbolaget starta enskild firma, sålänge som du och pappa är överens.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vad jag förstår så finns inga skäl att registrera två företag. Det som däremot är viktigt är att du registerar företaget för F-skatt. Detta är ett krav, på dina fakturor ska du ange att du har F-skatt (när Skatteverket har skickat ut ett beslut till dig efter anmälan). I annat fall är betalaren av dina fakturor skyldig att innehålla preliminär skatt (dvs behandla utbetalningarna till ditt företag som om du vore anställd).
Skattemässigt borde det inte vara någon större skillnad om ni startar enskild firma eller handelsbolag, båda företagsformerna är fråga om inkomst av näringsverksamhet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
ps. tyg har naturligtvis rätt i att ni måste ansöka om f-skatt till ert handelsbolag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar!
|
||