FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag utvecklar på Windowsburkar, mina sajter ligger på Windowsburkar, men tänkte nu ge mig på att leka lite på Linux oxå, så jag la över en av mina sajter från utvecklingsburk med Windows till ett webbkonto med Linux.
Allt verkar fungera bra, dock en grej som förbryllar mig och det lyder som följande: Följande är koden, rakt upp och ner på en i övrigt tom sida: Kod:
<?php $path_parts = pathinfo($_SERVER['PHP_SELF']); echo $path_parts['basename']; ?> www.domain.tld/testing.php/level1/level2/level3 så skriver php-sidan ut testing.php Men! Kör jag denna sida på en Linuxburk med följande samma url, alltså: www.domain.tld/testing.php/level1/level2/level3 så skriver php-sidan ut level3 Hur sjutton kan det skilja sig? Är det något med Apache och dess konfiguration? EDIT: När den skriver ut testing.php så är det rätt... iaf i mitt fall. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nej, det är korrekt.
I linux är allting filer. Finns inga kataloger egentligen (låter skumt men det är sant). Det är väl egentligen något som M$ användarna som gjort så att filerna i linux fått suffix på slutet. I en "normal" Windows miljö så är en godkänd fil: filnamn.ext I en "normal" *nix miljö så är allting en fil. Därför läser dom in olika också |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Aha, det är så det ligger till... då sätter jag mig inte in o ändrar det på denna sajten iom att den ligger på en Windowsserver... men för framtida liknande lösningar så ska jag försöka hitta en "unisex"-lösning
![]() Tack |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Testade att använda $_SERVER['SCRIPT_FILENAME'] istället för $_SERVER['PHP_SELF'] och då fungerar det kanon!
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|