FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
HEj!
Jag har en lite undran... Är det någon som har någon ide om hur man skulle kunna ansluta(lägga till) skrivare på en dator genom att trycka på en länk på en webbsida. Dvs samma sak som att browsa nätet och högerklicka på skrivaren och välja installera. Webbservern står på samma NT/2000 domän som skrivarservern och klientern hänger på samma domän. Vore tacksam på svar om ideer... /Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du vill alltså att webläsaren (klienten) skall lägga till en skrivare genom att klicka på en länk? Känns som om det är utanför scoopet för vad webläsaren har rätt att göra. Däremot bör det finnas något motsvarande activeX/flash eller dyl som säkert klarar av detta, men jag har iaf inte hört talas om det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Skulle du kört Novellnät så finns nått som heter IPrint, vilket dock kräver att man installerat en klient först på datorn, men det är extremt smidigt om man administrerar ett stort nät med många skrivare. Antar att det inte är riktigt vad du är ute efter...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
ok...
Då är ju frågan vart jag kan få tag på något sådant ActiveX script som kan lösa det... Anledningen till att jag vill ha websidor för skrivarna är för att vi har ca 200 skrivare utplacerat på 3 orter, 50 hus och 1500 användare så det är inte lätt att hålla ordning på skrivarna, säskilt inte när man kör NT 4 miljö. Så det vore bra om man kunde lösa det med en lista på skrivare som jag kan sortera på ort och hus m.m.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nu kör du ju NT sa du. Men jag använder CUPS (cups.org) på intranätet hemma. Funkar bra. Vet dock inte hur det skulle se ut för dig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har du nåt exempel hur man gör det med ActiveX eller nån länk till nån sida med info?
/Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Det enklaste är annars att man kör ett batscript.
Gör ett bat script lägg det så man kan ladda ner det från en sida, klicka kör istället för spara Klart! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|