FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan,
jag försöker nu skriva om min sql och ersätta where-satsen med join. får dock problem, vet nämligen inte hur jag ska skriva det. min sql-fråga med where sats: Kod:
explain SELECT u.username, m.message, post_time, m.uid, m.tuid FROM (chat_messages m LEFT JOIN members u ON u.id=m.uid) WHERE tuid = 2 OR tuid = 0 OR uid = 2 jag försöker med nedanstående sql-sats men får följande fel: Kod:
#1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'ON m.id=c.uid) JOIN (chat_messages c ON m.id=2) JOIN (chat_messages c ON' at line 7 Kod:
explain SELECT m.username, c.message, c.post_time, c.uid, c.tuid FROM members m JOIN (chat_messages c ON m.id=c.uid) JOIN (chat_messages c ON m.id=2) JOIN (chat_messages c ON m.id=0) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ändra JOIN til LEFT JOIN eller flytta villkoren till WHERE-satsen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
wizkid:
att ändra join till left join innebär ju inte att felmeddelandet försvinner? den söker igenom databasen på ett annats ätt men i och med att felmeddelandet inte försvinner så betyder det att det fortfarande är fel på min sql-fråga? eller är jag ute o cyklar? /mvh zilveer |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|