FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har ännu ingen sida där jag känt behov av att generera statiska html-sidor istället för att låta hämta allting från databasen innan informationen presenteras för besökarna men jag håller på att färdigställa projekt där det kan behövas eller åtminstone vara av nytta för både mig och besökare.
Nu är frågan, när kan man anse det finnas behov att göra på detta vis? Information som sällan ändras, t.ex. en lista över städer eller länder, är ju ganska onödig att hämta från databasen varje gång den används men hur bör man göra när man t.ex. har uppemot 500,000 rader i en databas där varje rad kan sägas representera en html-sida men där man inte vet vilka som kommer att anropas eller ändras oftare än andra? Mvh Vincent
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
listor över städer och länder och dess relation passar bra i databasen. du kan ju alltid cacha listan (finns många alternativ) - så det behöver inte belasta databasen så mycket. kan exempelvis vara bra om du visar listan över länder på flera sidor. det är bättre att ha informationen på ett enda ställe (dvs i databasen).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Men som sagt var så är det den senare delen av frågan, när det handlar om betydligt mer information, som är den viktiga biten.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Och det ska givetvis stå generering i titeln =)
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
KISS, dynamiskt tills det inte går mer. Och när det inte går mer köper man mera servrar. Jag cachar lite rss-feeds som folk tycker det är roligt att reloada varannan sekund men annars är allt dynamiskt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |