FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns väl inget bättre ställa att ställa denna fråga på än WN
![]() Har någon hört talas om en högskolekurs där PHP ingår. En kurs i bara PHP eller en kurs där PHP i alla fall ingår lite. Det ser ut som högskolorna är mer inriktade på traditionella programspråk som C, C++ och Java samt dotNet. Iofs verkar det inte finnas högskoleutbildningar i klassisk ASP heller ![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns en kurs i Kalmar i alla fall. Jag skulle läsa den för några år sedan men det blev inte så av olika anledningar. Distans med 1-2 träffar. Sommarkurs som gått flera år. Vet inte om den går under vanliga terminerna också.
http://ubbe.hik.se/visa_kurs.php?kursid=3585&program=0 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Saken är att många kurser som går och är inriktade på ett specielt språk, typ php och java, och går på de mindre högskolor är oftast ett skämt. Man kan lika bra köpa en enkel bok och lära sig från exempel.
Oftast ger man C++ kurs inte för att rikta in sig på språket, utan att ge en introduktion till objektprogrammering. På högskolan är ju målet att lära sig programmera och inte programmera med ett specielt språk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Precis, vilket språk kursen ges i är egentligen inte så relevant utan det är mer programmeringsteknik man lär sig på de flesta kurser. Sedan om det är C++, Java, Ada, asp, php osv. tycker inte jag spelar så stor roll. Kan man "programmering" så kan man använda i stort sett vilket språk man vill sen. Tror de flesta större universitet har kurser. Här i Linköping finns en del kurser som behandlar relativt avancerad webbprogrammering med flera olika tekniker men tror inte de kan läsas fristående.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag bor i Colombia och här lärs det endast ut Open source på universiteten. Att hitta någon här som är duktig i ASP (eller ens har hört talas om det) är svårt. Däremot riktigt duktiga PHP programerare finns det gott om.
Såg ett program på tv för inte så länge sedan att i Nigeria har regering givit fingret åt Microsoft och har infört att alla skolor och universitet bara ska köra Open source, jävligt ballt och bra initiativ tycker jag :=) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||